Søg
Søg
Comundu teamet

”Vi bliver det nye Lonely Planet”

25. juni 2015

Kan du huske Mia Grosen? Den unge eventyrer, der sidste sommer gjorde rejsen til sit levebrød, og som skulle til at teste sin app på Jysk Rejsebureaus servicekontor i Bangkok? Det er gået godt siden da. Rigtig godt. Læs her om den spændende udvikling.

Sidst Jysk Rejsebureau mødte Mia Grosen, stod hun nærmest med det ene ben i lufthavnen. Hun skulle til Bangkok og afprøve første udgave af sin sociale backpacker-app Comundu på vores hostel og servicekontor New Road Guest House.
En app som knytter hostel og backpacker sammen på en platform, hvor de ikke alene kan kommunikere sammen om alt fra info-aftener til pubcrawls, men hvor gæsterne også kan netværke med hinanden. En idé, som Mia Grosen fik på én af sine mange rejser.

Og der er sket meget på det år, siden Mia Grosen tog til Asien. Næseringen og eventyrlysten er der stadig, men i dag er hun medejer – blandt andre med sin bror, Lasse – af en startup-virksomhed, der både har bestyrelse og investorer, som har skudt flere millioner i deres drøm. Det hele tog især fart efter testperioden i Bangkok:
”Vi fik testet Comundu på hostellet, og fik en masse feedback på vores første test-version, så vi havde et udgangspunkt at videreudvikle fra. Efter Bangkok kiggede Lasse og jeg hinanden dybt i øjnene og blev enige om, at det her var noget, vi blev nødt til at gå efter,” fortæller Mia på Comundus nye kontorer i en gammel fredet bygning med skæve gulve i centrum af København.

Også Jysk Rejsebureaus hostel i Bangkok troede på ideen.
”Vi kan godt se fidusen med at have redskabet. Det giver mere mening for os at være i kontakt med de rejsende gennem app-versionen og de øgede muligheder, som den støtter,” fortæller Jesper Jul Hansen, Sales Manager på New Road Guest House i Bangkok. Han ser frem til at tage app’en i brug, som netop er blevet færdigudviklet.
”Vi ser det som et godt redskab til at engagere og kommunikere med vores gæster, når de er checket ind. Vi ser et stort potentiale i den nye app, og vi forventer at optrappe vores fokus og indsats,” forklarer han.

Nedture – men ingen tvivl
En masse erfaringer rigere, drog søskendeparret efterfølgende rundt i hele Europa og præsenterede deres app på diverse hostels. Og heller ikke her var interesseren til at tage fejl af.
”Vi kunne mærke, at der er et behov for denne her kommunikationsform. Dermed ikke sagt, at det er os, der knækker nøden, men nogen gør det,” forklarer Mia og afslører, at som det ser ud lige nu, har de ikke nogen tætte konkurrenter.
Søskendeparret har tilmed fået henvendelser fra flere hoteller, der gerne vil være en del af platformen, men her har de to globetrottere valgt at være tro mod deres baggrund, der først og fremmest er som backpackere.

Men det kræver som bekendt en stor indsats at nå sine drømme, og for Mia og Lasse Grosen har det heller ikke været en lige vej at komme hertil, hvor de er nu.
”Set udefra er det gået støt og stabilt, men bag facaden er det også gået op og ned. Vi har dog aldrig tvivlet på vores koncept.”

Den helt store skuffelse kom, da søskendeparret ikke – som forventet – kunne launche deres app i slutningen af 2014, men i stedet måtte sige farvel til en udvikler og begynde forfra – velvidende at de nu skulle vente yderligere med at komme på markedet. I de svære tider har de altid haft hinanden at støtte sig til.
”Jeg kan slet ikke beskrive, hvor glad jeg er for at have Lasse med i det – og der er ikke noget, der er vigtigere end os to,” forklarer hun og tilføjer, at én af de helt store udfordringer kan være at uddelegere opgaver til andre. Men det bliver man nødt til, når man som firma vokser sig til en vis størrelse.

Rejsen er stadig en del af forretningen
Mest af alt har Mia, Lasse og resten af Comundu dog reddet på successen. App’en blev lanceret i april og bliver godt modtaget, hvor end de kommer frem. Og det giver kun endnu mere blod på tanden.
”Vi har fået lidt storhedsvanvid,” smiler Mia på en måde, så man ikke helt tror hende.
”Flere har sagt, at vi bliver det nye Lonely Planet. Vi bliver det, man ikke kan undvære, når man er ude at rejse med rygsækken,” fortæller hun.

Samtidig har hun også en ydmyghed over for læringskurven, og at hun som 25-årig kvinde, der netop har klappet studiebøgerne sammen, også skal finde ud af, hvordan det er at være leder for en virksomhed med store budgetter og ansatte. Samt balancere fritid og arbejde – og stadig få plads til eventyret, selvom man arbejder 60 timer om ugen.
”Jeg rejser snart til Etiopien i 10 dage med en veninde – uden computer,” forklarer hun med et smil. Sådan nogle rejser har der ikke været mange af det seneste år.

Det skulle der gerne blive mere af i fremtiden, hvor planen er at de bedste hostels i Europa skal bruge Comundus platform til at kommunikere med deres backpackere. Og så drømmer det entreprenante søskendepar desuden også om at oprette et satellit-kontor i Melbourne eller Buenos Aires, så den danske vinter kan fordrives under varmere himmelstrøg – og så rejseeventyret fortsat kan være en del af forretningseventyret.

Comundu


Er en platform, som hostels kan bruge til at kommunikere med deres gæster om diverse aktiviteter såsom fællesmiddage og udflugter. Den er opfundet af søskendeparret Lasse Grosen på 30 år og hans søster Mia Grosen på 25 år. Ønsker du at hjælpe dem med at få flere hostels med i Comundu, kan du blive Comundu-ambassadør – så hjælper de dig med at finansiere din rejse! Du kan ansøge her.

Comundus bedste iværksætter-råd:


Spring ud i det!
Hvis din mavefornemmelse fortæller dig, at din idé er god, og du har lysten til en (turbulent) tilværelse som iværksætter, så kan du også finde modet til det. Det er hverken din uddannelsesbaggrund eller din omgangskreds, der skal afgøre det – men derimod din evne til at handle på dine idéer. Det er der, mange fejler.

Omgiv dig med dygtige og passionerede mennesker
Tro ikke at du skal kunne klare det hele selv. Find nogle gode sparringpartnere – det er både godt at have nogle at sparre med, når det hele er svært, men i høj grad også værdifuldt at have nogle at fejre med, når det går godt!

Vær tålmodig
Før man selv står midt i det, er det svær at forestille sig, hvor meget det kræver at bygge en virksomhed op fra bunden. Alt tager som udgangspunkt dobbelt så lang tid, som man troede, det ville. Så det handler om at holde fast. Så længe du selv tror på, at dit koncept bliver en succes, så hold fast.

Til top
Find os på: