Stadigt flere danskere skræddersyer selv sommerferien.

Mange ser det at rejse rundt på egen hånd som noget, der er forbeholdt unge backpackere. Men sådan er er det ikke længere.

Antallet af danskere, der rejser på sommerferie på egen hånd, stiger støt: I årets første tre måneder er salget af skræddersyede sommerrejser steget med hele 36 pct. sammenlignet med sidste år - og især blandt børnefamilier og voksne par er interessen for skræddersyede, individuelle ferierejser stigende. Det viser nye tal fra rejsearrangøren Jysk Rejsebureau. Denne sommer er det især Canada, Indonesien og USA, der hitter blandt de danske rejsende.

Danskerne er rejse- og eventyrlystne som aldrig før - og denne sommer vil et stigende antal danskere rejse ud i verden på egen hånd. Det erfarer Jysk Rejsebureau, der har solgt individuelt skræddersyede eventyrrejser i mere end 30 år. I januar, februar og marts - hvor størstedelen af sommerens rejser bookes - har Jysk Rejsebureau solgt flere rejser end nogen sinde og oplevet en vækst på hele 36 pct. i forhold til samme periode sidste år.*

Den stigende interesse for skræddersyede ferierejser er ifølge Niels Amstrup, direktør i Jysk Rejsebureau, et resultat af en generel øget efterspørgsel på autentiske ferieoplevelser.

- Vi ser en klar tendens til, at flere og flere vil opleve andet og mere end bare udsigten fra solstolen, når de rejser. De vil også have nogle kulturelle oplevelser med hjem i rygsækken - og det får man bedst, når man rejser på egen hånd, forklarer han.

Voksne vil også på eventyr
Mange betragter måske dét at rejse rundt på egen hånd som noget, der er forbeholdt unge og backpackere. Men også stadigt flere børnefamilier og voksne par bliver sultne på at komme ud og "mærke verden":

- Der er vækst i alle aldersgrupper, og faktisk er væksten størst blandt de 35-44-årige - primært børnefamilierne. Her har vi i første kvartal omsat for 63 pct. mere end samme periode sidste år. Samtidig sælger vi også flere og flere skræddersyede rejser til voksne par uden hjemmeboende børn: Blandt de 55-64-årige har vi oplevet en vækst på hele 51 pct. i første kvartal, fortæller Niels Amstrup.

Canada, Indonesien og USA hitter til sommer
Jysk Rejsebureau sælger ikke rejser mere end ti måneder frem. De rejser, som er solgt i årets første kvartal, er derfor hovedsageligt sommerferierejser - og ifølge rejsearrangørens salgstal er der især tre destinationer, der hitter til sommer:

- Canada er rigtig populær pga. den fantastiske natur og de vilde nationalparker. Samtidig oplever vi en rigtig stor interesse for Indonesien, der er verdens største ørige og en af de få sydøstasiatiske destinationer, hvor der ikke er regntid om sommeren. Her er det især de lokale stammesamfund, frodige rismarker, vulkanbestigning, dykkersteder i verdensklasse samt de rige muligheder for yoga og surfing, der trækker. Sidst men ikke mindst er USA fortsat rigtig populær - især til et roadtrip, hvor man kan opleve rigtig mange forskellige byer og naturområder undervejs, fortæller Niels Amstrup.

Selvom både Canada, Indonesien og USA var blandt sidste års hitdestinationer, har Jysk Rejsebureau set en vækst i antallet af solgte rejser til Canada på 147 pct. sammenlignet med samme periode sidste år. For Indonesien er stigningen på 60 pct., mens den er 25 pct. for USA. Og trods de åbenlyse kontraster mellem de tre rejsemål er der ifølge direktøren to vigtige fællestræk, der gør dem attraktive blandt danske rejsende:

- Alle steder har godt vejr i sommermånederne. Samtidig er det nogle meget alsidige rejsemål, hvor man kan opleve rigtig mange forskellige ting på den samme ferie, forklarer han.

Stadig muligt at få skræddersyet sommerens ferie
Drømmer man selv om en skræddersyet sommerferie til et eksotisk rejsemål, kan man stadig nå det:

- Der er stadig rig mulighed for at få hjælp til at skræddersy sommerens ferierejse. Og hvis man er lidt fleksibel med datoerne, er der også stadig mulighed for, at vi kan lave et godt tilbud, afslører Niels Amstrup.

* Jysk Rejsebureaus afdeling for individuelle ferierejser (for grupper under ti personer) har omsat for 68 mio. kr. i første kvartal 2017 mod 50 mio. kr. i samme periode 2016.







JASO, Vestcanada
Til top