Det kan være individuelt, hvordan man mærker verden. I efteråret 2023 afholdte vi en 'Mærk Verden'-konkurrence på sociale medier, hvor rejseglade danskere delte deres bedste 'Mærk Verden'-rejseoplevelser. Det kom der rigtig mange gode historier ud af, og nedenfor kan du læse de fire finalisters rejsehistorier om, hvordan de mærkede verden.

Nederst på siden har vi udvalgt blogindlæg med inspiration til, hvordan du kommer ind under huden på lokale samfund, får rejseoplevelser udover det sædvanlige, og finder derhen hvor turistsporet ender. I disse blogindlæg kan du blive klogere på, hvordan du kan mærke verden. Læs for eksempel om Line og hendes families homestay i Fiji, et unikt begravelsesritual på Sulawesi og alverdens fantastiske festivaler.

Vores fælles rejsepassion ligger i vores DNA

Vi har ligeså mange bud på, hvordan man mærker verden, som vi har medarbejdere. Jagten på eventyr har allerede taget os til de fjerneste afkroge af verden på flere tusinde rejser, hvor ingen rejser har været ens. Vi har oplevet unikke kulturer, enestående natur, fascinerende dyreliv og meget meget mere. Se videoen til højre og bliv inspireret til at rejse ud og mærke verden.
Mærk Verden

Rejseoplevelser

Bliv inspireret af Pernilles, Simones, Malenes og Mettes rejseoplevelser, hvor de mærkede verden.

Pernilles møde med de lokale i Panama

Vi (familie på 4) mærkede igen verden, da vi rejste rundt i Centralamerika. Vi besøgte Mexico, Belize, Guatamala, Costa Rica og Panama - alle helt fantastiske steder. Dog er der oplevelser, der særligt står frem. For eksempel da vi snorklede med en whale shark i Coiba National Park i Panama - eller hoppede i vandet i Belize ved Shark Alley med ungerne først ud til 2 meter lange vegetarhajer, kæmpe rokker og skildpadder. Men også et besøg ved stammefolkene hvortil vi sejlede ud i trækanoer ude i Panama.
Lokale

Simone på safari i afrikanske nationalparker

En af mine klart bedste rejseoplevelser var, da jeg sidste efterår rejste på rundrejse til Kenya og Tanzania og sluttede af på fantastiske Zanzibar. Rejsen bød på alt fra hiking og safari i flere forskellige nationalparker til at riste egen kaffe over bål og drikke en øl i byen med vores lokale guide i Kenya. På Zanzibar oplevede jeg at snorkle med delfiner og de mest farverige fisk. Alt sammen en kæmpe oplevelse med stor hjælp fra sødeste Elisabeth fra Jysk Rejsebureau.
Simone i Afrika

Malene på homestay i Nordvietnam

Min bedste rejseoplevelse var med @thranum, da vi rejste rundt i Vietnam. Vi ankom til Sapa oppe i Nordvietnam sent eftermiddag, og selvom vores hostel lå på toppen af byen, kunne vi ingenting se pga. tæt tåge. Da vi vågnede næste morgen, var vi ved at tabe kæben af forbløffelse over det smukkeste landskab med bjerge og rismarker lige udenfor vores vinduer. Dagen efter var vi på trekking og homestay i området omkring Sapa, hvilket også var virkelig fantastisk. Vi mødte en masse lokale kvinder fra de omkringliggende stammer, der hjalp os på vej gennem mudder og på stejle skråninger. Homestay var vidunderligt og meget autentisk. Vi boede hos en familie, der lavede mad til os om aftenen, inden vi gik til ro på madrasser på deres loft. Vi glæder os til at vise vores børn det fantastiske land.
Sapa, Vietnam

Mettes rejse i Cambodja

Åh, der er virkelig mange fantastiske oplevelser og minder gemt i rygsækken - og rygsækken er måske nøgleordet! Jeg var i 2004 på 5 ugers rygsækrejse i østen med min kommende mand. Et stærkt minde, som gjorde indtryk dengang i nuet, og som stadig gør indtryk den dag i dag, var mødet med Cambodja. Lige fra grænseovergangen, turen igennem det fattige land på en tætpakket ladvogn, mødet med de lokale og til synet af Angkor Wat og ruinerne omkring. Kæmpe oplevelse på alle mulige måder.
Ta Prohm templet, Angkor Wat, Siem Reap

Vil du læse mere?

Læs vores udvalgte blogs om 'Mærk Verden'.