Af Anne Frederiksen

Jeg har været på oplevelsesrejse til skønne Mauritius, som er en tropisk ø beliggende øst for den sydlige del af Afrika. Jeg rejste afsted med min far og vi blev en del af en gruppe på 11 personer. Gruppen bestod af to børnefamilier med henholdsvis to og tre børn – og så selvfølgelig min far og jeg.

Første gang vi alle mødtes var da vi landede på Mauritius og skulle med en transfer fra lufthavnen til vores første hotel, Friday Attitude, som ligger på øens østkyst. Et kendetegn ved vores oplevelsesrejser er, at man bor på samme hoteller og deler transport med de øvrige i gruppen.

Fantastiske oplevelser i fællesskab
Dagen efter ankomst mødte vi vores lokale samarbejdspartner på Mauritius, hvor vi bestilte en heldagstur til hele flokken. Om man vil med på en fælles tur eller foretrækker en privat tur, bestemmer man helt selv. I vores tilfælde var det en fordel at være flere, fordi vi fik en god pris - og så selvfølgelig selskabet, som fungerede godt i vores gruppe.

Ved turstart blev vi hentet klokken ni og kørt til den sydvestlige del af øen. Vi startede med at powershoppe lidt souvenirs i en håndværksbutik og herefter skulle vi til vinsmagning på en vingård, som laver prisvindende vin af litchi frugter. Lidt tidligt på dagen til vinsmagning, men vinen var virkelig lækker! Det samme var den treretters frokostmenu, som vi efterfølgende fik serveret på et luksuriøst golf-resort.

Efter frokost nåede vi turens højdepunkt, Chamarel! Først oplevede vi det fine Chamarel-vandfald, hvor vi så en abe, til børnenes store fornøjelse. Derefter så vi det fascinerende Seven Coloured Earth-område. Her var vi ret heldige, fordi det samtidig udfoldede sig til ”Seven Coloured Sky”, da en smuk regnbue viste sig på himlen. Naturen er bare fantastisk! Her blev børnene også glade og begejstret for at se de store kæmpeskildpadder.

Efter en skøn dag sammen besluttede hele gruppen at gentage succesen og booke endnu en tur sammen. Denne gang på vandet. Vejret var dog ikke helt så godt, som vi kunnet have ønsket os.. Men vi badede i lagunen ved Ile Aux Cerf, spiste en god frokost og sejlede i speedbåd, hvor vi kunne tørre vores våde tøj i vinden.

Ægte wauw-faktor!
Efter fem nætter på Friday Attitude gik rejsen videre nord på til vores næste hotel Zilwa Attitude. Som backpacker har jeg aldrig gået særligt meget op i hoteller, men jeg må sige, at det her hotel i høj grad havde wauw-faktor! Sådan havde resten af gruppen det også. Det var på alle måder lækkert uden at være helt vildt luksuriøst. Det var bare helt i orden og grundlæggende gennemført. Det er et stort hotel, men stadig hyggeligt, og mulighederne er mange – f.eks. kajak, glasbundsbåd, SUP-boards, små sejlbåde, snorkling, fem pools, masser af restauranter, fitness, hoppeborg, tennis og jeg kunne blive ved... Jeg var afsted på en dykkertur, og selvom der hverken kom store hvaler eller skildpadder forbi, så var der en masse farverige fisk at kigge på.

Skildpadderne kom til gengæld dagen efter, hvor jeg tog på endnu en tur med en af børnefamilierne i vores gruppe. Vi fik en taxachauffør til at køre os ud til Trou Aux Bisches, hvor man kan snorkle med skildpadder. Derudover var vi også ude på en glasbundsbåd, hvor endnu en skildpadde viste sig. Sikke et held!

Vores næste oplevelsesrejse
Rejsen nåede sin vejs ende og hvor var det skønt at tilbringe masser af tid sammen med min far. Han er en ældre herre, så jeg har virkelig også været glad for denne rejseform, som gjorde det muligt for mig at tage på aktive ture sammen med andre fra gruppen. Det har på alle måder været en virkelig hyggelig rejse. Min far har bestemt også nydt det og han har sagt, at han meget gerne vil med en anden gang, så længe helbredet tillader det. Jeg har lovet ham at undersøge hvilken oplevelsesrejse, vi så skal på næste gang.

Se alle vores oplevelsesrejser med fast pris og afrejsedato her