Af Karen Brodersen

Tidspunkt for rejse

Maj/juni 2023
14 dage i Nordamerika med fuld fart på oplevelser og kursen sat mod eventyr. Det var, hvad der ventede 10 af vores medarbejdere hos Jysk Rejsebureau, som i maj/juni 2023 rejste sammen til New York, hvorefter de delte sig op i 3 hold og tog på hver deres eventyr.

Karen, der til dagligt arbejder i supportafdelingen på Jysk Rejsebureaus kontor i Aarhus, drog sammen med kollegaerne Laila (rejsekonsulent i Aarhus), Nicolaj (rejsekonsulent i Aalborg) og Dennis (rejsekonsulent i Herning) på roadtrip i Canada, og fra deres tur har hun skrevet denne hyggelige rejsedagbog.

Er du nysgerrig på de to andre rejsegruppers videre færd i USA? Så har de selvfølgelig også skrevet rejsehilsner, som du kan læse lige her.

Mandag d. 29. maj – Fra Billund til New York
Vi mødte 10 spændte kollegaer op i Billund lufthavn, hvor vi sammen spiste lidt morgenmad som en god start på rejsen. Derfra startede det ikke så godt, for vores fly til Amsterdam blev forsinket, pga. stærk kastevind. Derfor måtte vi også løbe igennem Amsterdam lufthavn for at nå vores fly til New York, som – til vores held – også var forsinket. Da vi ankom til New York, tog det kun 20 minutter at nå gennem tolden – det var vidst rekord. Så hentede vi vores bagage og tog afsted med sky train. Man ser virkelig en masse originaler på disse tog. Velkommen til NYC, siger jeg bare. Næste stop var check-in på vores hotel, og så tog vi ud for at finde noget at spise og videre på en af New Yorks lokale barer.

Tirsdag d. 30. maj – New York
Vi stod tidligt op og fik morgenmad, inden vi alle tog mod skyskraberen Summit One Vanderbilt. Vi havde VIP-pas, der lod os komme foran køen, og her tog vi elevatoren op til 91. etage, hvor der ventede os den mest fantastiske udsigt over NYC. Det kan virkelig anbefales – turen er fed, bygningen er fantastisk flot, og vi havde nogle rigtig søde guider med. Efter 1,5 times wow-oplevelse i højderne, tog vi turen ned igen, og så gik vi på eventyr i byen. Først op til Bryant Park, videre til Central Park, og så ned til frokost på Ellen Stardust, hvor tjernerne både synger og danser på borderne. Her får du både mad og show i én! Efter en underholdende frokost gik vi videre og så Highline, og så hjem og slappe af på hotellet. Om aftenen gik vi den ikoniske tur over Brooklyn Bridge hen til restauranten Shake Shack, hvor vi bestilte burger, som vi tog med ned til vandet og sad og så solnedgangen over New York Citys skyline.

Onsdag d. 31. maj – Fra New York til Calgary
I dag var det tid til at tage afsked med New York og med de af vores kollegaer, som skulle videre på andre eventyr. Vores gruppe på fire satte kurs mod Calgary i Canada. Vi havde bestilt taxa og tog mod Newark Airport. Velankommet til Calgary gik vi gennem tolden og ned til bagageudleveringen, og igen tog det ingen tid, maks 15 minutter. Endnu en rekord! Derefter bestilte vi en Uber og tog ud til CanaDream, hvor vi hentede vores monster af en camper. Første stop: supermarked! Laila var godt forberedt hjemmefra og havde lavet en indkøbsliste, så det var lige til. Vi var også et smut forbi Liquor Store for at købe lidt vin og øl til turen. Efter indkøb og aftensmad satte vi kursen mod Banff, hvor vi skulle overnatte.

Torsdag d. 1. juni – Lake Louise og Moraine Lake
Vi stod tidligt op og tog en shuttlebus mod Lake Louise. Her gik vi rundt i ca. 2,5 time. Vejret var en blandet fornøjelse, men hvor var det smukt! Vi tog shuttlebussen videre op til Moraine Lake og gik op på Rock Pile, hvor udsigten over søen var fantastisk! Derfra gik vi tilbage til camperen og kørte hen på campingpladsen. Her hyggede vi med en øl og et glas vin, inden det var tid til at lave mad.

Fredag d. 2. juni – Emerald Lake og Wapta Falls
Efter morgenmaden havde vi tid til en gåtur rundt i området ved Emerald Lake. Her sugede vi den smukke natur til os, og det dejlige solskin gav søen en fantastisk farve. Derefter tog vi til Wapta Falls og så det fantastisk smukke vandfald, inden vi vendte retur til vores campingplads.

Lørdag d. 3. juni – Kelowna og Revelstoke
Planen var, at vi skulle gå det naturskønne Balu Pass, men vand, is og en manglende bro gjorde det umuligt. Så i stedet blev vi enige om at tage til Kelowna. Undervejs gjorde vi stop i Revelstoke, hvor vi så, at der var veteranbiludstilling, så der var flotte, gamle biler overalt og boder, musik og glade mennesker. Revelstoke er en rigtig hyggelig by – og biltræffet gjorde det kun endnu skønnere! Derefter fortsatte vi mod Kelowna, hvor vi satte jagten ind på en campingplads. Det lykkedes at finde én ved en sø, hvor vi fik en plads tæt ved vandet, så resten af dagen blev brugt på stranden og på at nyde det dejlige vejr. Nicolaj og Dennis tog en time på stand-up paddle, mens Laila og jeg lavede mad og undersøgte den lokale pub, der lå på pladsen.

Søndag d. 4. juni – Vinsmagning i Kelowna
Vi brugte formiddagen på at se mere af Kelowna by. Senere bestilte vi en taxa, der skulle køre os hen til en vinsmagning. Vores chauffør var super flink, og han kom med gode fif til vores tur, ligesom han viste os nogle af de andre vingårde i området. Efter vinsmagningen blev vi igen hentet af vores chauffør, som kørte os ned til Quails Gate Winery, hvor vi skulle til endnu en vinsmagning. Begge steder var rigtig flotte, og særligt det sidste var utrolig smukt med en fantastisk udsigt til den flotteste sø.

Mandag d. 5. juni – I camper mod Wells Gray
I dag havde vi besluttet at køre mod Wells Gray. Det blev en rejsedag i camperen med et par stops undervejs ved nogle af British Colombias smukke vandfald – Spahats Creek Falls og Hendrix Falls. Først på aftenen nåede vi frem til campingpladsen.

Tirsdag d. 6. juni – River safari på Blue River
Vi stod tidligt op og smurte madpakke og frokost, inden vi satte kurs mod Blue River, hvor vi endelig skulle ud på en riversafari. På vejen derhen så vi en stor sortbjørn – wow. Tilgengæld så vi ikke nogle dyr på vores safari, hvilket var lidt skuffende, men oplevelsen var stadig god. Tilbage i camperen kørte vi til Whistler campingplads i Jasper, hvor vi spiste en sen aftensmad.

Onsdag d. 7. juni – Bådtur på Maleigne Lake
I dag havde vi besluttet at køre til Maleigne Lake. Vi havde hørt, at ruten var smukkest om morgenen, og at der i morgentimerne var størst chance for at spotte dyr, så vi stod op og kørte afsted allerede kl. 05. Og vi så da også nogle rensdyr, men ellers ikke så meget. Tilgengæld fik vi nogle flotte billeder af søen, inden der kom alt for mange mennesker. Da vi manglede nogle timers søvn fra natten, tog vi en times lur i camperen, inden vi havde arrangeret en bådtur på søen. Virkelig flot tur, som kan anbefales! Efter turen gik Dennis, Nicolaj og jeg turen ned ad Maleigne Canyon, mens Laila kørte camperen til den 5. bro, hvor hun samlede os op. Derfra kørte vi ind til Jasper og gik Cabin Lake-turen – også en vanvittig flot tur. Tilbage på campingpladsen lavede vi et tiltrængt aftensmåltid.

Torsdag d. 8. juni – River rafting på Sunwapta
I dag nød vi at sove længe, da vi først havde lavet planer over middag. Vi skulle ud og have en fed adventureoplevelse – nemlig river rafting. Vi blev hentet på campingpladsen Whistler, som vi varmt kan anbefale! Herfra gik turen ud til Sunwapta og ned ad floden. For mig var det første gang, jeg prøvede river rafting, og det var virkelig sjovt!
Hjemme på campingpladsen var det tid til lidt frokost, og derefter tog vi ud til Skyteam, men til vores store skuffelse kom vi 5 minutter over lukketid. Øv øv.

Fredag d. 9. juni – Gletsjervandring ved Columbia Icefield
Vi tog tidlig afsted fra campingpladsen i Jasper og satte kurs mod Columbia Icefield, hvor vi skulle på en guidet tur ud på isen. På vejen dertil gjorde vi stop ved Athabasca og Sunwapta falls, som var så utrolig flot i morgensolen. Velankommet til Columbia Icefield blev vi udstyret med handsker og pigsko, og så var det ellers afsted. Det var en virkelig fantastisk tur ude på gletscheren, hvor vi oplevede, hvor meget den er smeltet. Det siges, at om 50 år er den væk og er i stedet blevet til en sø. Det er ret vildt – og bekymrende – at tænke på.

Efter et par timer på isen, satte vi kurs mod Banff. Vi lavede lige et stop ved Peyto Lake, som er en sø med vanvittig flot blå vand. Vi kørte til Banff via Bow Valley Parkway, og sørme om vi ikke så hele to grizzlybjørne på vejen. Total optur! Efter ankomst til Tunnel Mountain campingplads, gjorde vi os klar til at tage shuttlebussen ind til Banff by for at spise aftensmad, men det skulle vise sig at være næsten umuligt at finde et sted at spise. Alt var optaget og med en lang venteliste, men det lykkedes os da heldigvis til sidst, og det var endda rigtig lækkert mad. Senere tog vi ned på den irske pub og fik nogle drinks.

Lørdag d. 10. juni
På vores sidste hele dag i camperen, sov vi lidt længe og lavede en let morgenmad, inden vi skulle tjekke ud fra campingpladsen. Vi kørte op til et hot spring, hvor vi nød det (meget!) varme vand og slappede af i en times tid.

Herefter tog vi ind til Banff for at spise frokost på Canadian Brewhouse, hvor vi kunne se Champions League-finalen. Lækker mad, lækker udsigt og fodbold. Derefter gik vi lidt rundt i byen, inden vi tog tilbage til camperen og fik pakket og hvilet os.

Søndag d. 11. juni
Søndag var hjemrejsedag. Vi stod tidligt op og tog ud til lufthavnen, og så gik turen ellers hjemad mod Danmark igen. Slut på et fantastisk camperroadtrip i smukke Canada. Det kan anbefales!

Se alle vores rejseforslag til Canada her.