Af Christina Klyver

Vores rejse startede på Zanzibar, hvor vi boede ved den hyggelige lille strand Pingwe, som også er kendt for gourmetrestauranten The Rock. Denne østlig side af Zanzibar har tidevandet, som gør, at man ikke rigtig kan bade så meget ved stranden. Dog så var det super sjovt for børnene at løbe rundt ude på de små øer, som vandet danner når det er lavvandet.

Lokale møder på Zanzibar
Vi boede på et hyggeligt lille hotel, som hed Bitcoin, hvor vi havde vores egen villa med pool. Stedet er meget lokalt. Rundt om hotellet bor de lokale i små huse og hytter. Her skal man dog også forvente, at der kan være en del skrald.

Vi havde medbragt en ekstra taske med tøj og sko, som vi delte ud til de lokale, og mine to piger synes, det var helt fantastisk at få lov at give deres gamle tøj og sko til andre børn. Vi blev hurtig populære, og alle børn fulgte os troligt, når vi gik på tur. For de havde luret, vi ofte gav lidt tøj, mad og drikke, eller gerne ville lege med dem på stranden.

Rejsetip!
Det skønne ved at rejse med sine børn er, at man bliver nødt til at sætte tempoet en smule ned. Det gør også, at man får nogle helt andre oplevelser på turen og kommer meget hurtigere i kontakt med lokale.

Efter en skøn uge med afslapning og en enkel tur til Jozani-skoven, hvor man kan være heldig at se den helt specielle røde colobus-abe, som kun findes på Zanzibar, var vi klar til at rejse videre til Serengeti nationalpark.

Safari i Serengeti og Ngorongoro
Da vi landede på marken ved Serengeti, blev vi hentet af vores chaffør og guide Thomas, som kørte os rundt de næste fem dage.

Vi startede turen med at bo i permanente telte, hvilket var en virkelig god oplevelse.

Serengeti er et helt unikt sted at være på safari. Dyrelivet er bare over alt, og allerede efter få timer havde vi set både flodheste, giraffer, løver, elefanter og tusindvis af gnuer og zebraer. Da vi om aftenen skulle spise, blev vi hentet af en masai ved vores telt. Vi havde fået besked om, at vi ikke måtte gå selv, når det var mørkt, og det var vi glade for. For allerede på første tur hen til restauranten, stod der en bøffel lige ved siden af stien. Pigerne blev lidt forskrækkede, men synes også, det var lidt sejt.

Vi forsatte turen videre til det smukke vulkan crater Ngorongoro, hvor man kommer rigtig tæt på dyrlivet. Her fik vi også en ny oplevelse, da vi var heldige at se næsehorn og masser af flammingoer. Vi så også en masse løver, som havde valgt at tage en lur på en gravko.

Pigerne elskede, når taget på safaribilen bleve åbnet. Så kunne de rigtig nyde udsigten og se de mange dyr.

Efter Ngorongoro rejste vi videre mod Arusha, hvor vi besøgte en lokal skole på vejen. Det var et oplevelsrig og anderledes stop på turen. Vi havde købt lidt papir, sakse, lim og slik med til skolen, som de blev rigtig glade for.

Det var så dejligt at se den glæde, børn og voksne fik, hver gang vi gav dem noget. Selvom pigerne jo ikke helt forstår kontrasten mellem Danmark og Tanzania, så er jeg sikker på, de virkelig får en læring med i livet om, hvor heldige og priviligerede vi er ved at kunne gå i skole, få den mad vi ønsker og sove trygt og rart i en seng med tag over hovedet.

Tanzania og Zanzibar fungerer godt med børn
Hvis du overvejer at rejse alene med børn ligesom jeg, så vær ikke bange for at kaste dig ud i en rejse til Tanzania og Zanzibar. Vi oplevede en enorm venlighed, sikkerhed og søde mennesker.

Børnene syntes, safari var super spændende, og en virkelig god kombination med badeferie. Vi havde en privat chaffør på safarituren, og det gav en enorm ro og god oplevelse af at være afsted, da man ikke skulle tage hensyn til andre, og man kunne tage de pauser, der var brug for undervejs.

Generelt så kan børn meget mere, end man tror, og så længe man selv er rolig og tilpas på rejsen, så er de det også. Jeg har rejst både i Mexico, Panama, Caribien, Costa Rica og Mauritus med dem siden de var to år. Tempoet er et andet og stoppene lidt mindre, men til gengæld så får man nogle helt anderledes oplevelser med de lokale, når man rejser med børn.

Det er bestemt ikke sidste gang, vi skal til Afrika.

Hilsen de tre musketerer
Christina, Daimi og Fiona

Find mere inspiration til din rejse til Tanzania og Zanzibar her.
Zanzibar og safari med børn