Torben, teamleder i vores butik i Herning, har været på en spændende rejse med sin familie i Indonesien, Australien og Thailand. Rejsen startede i midten af oktober 2023 og sluttede lige inden nytår. Her kan du læse uddrag fra familiens rejsedagbog og blive inspireret til din egen drømmerejse med børn.

Første uddrag: Indonesien

Andet uddrag: Australien (denne blog)

Tredje uddrag: Thailand

Opdatering fra Down Under, fra landet, hvor de sælger solcreme i 1-liters dunke…
I Australien startede vi ud i Perth, som er den største by på vestkysten. Af byens størrelse var vi overraskede over, hvor tidligt byen “lukker og slukker”, men også hvor pænt og rent der var. Vi fandt en legeplads i parken lige overfor vores hotel, hvor vi brugte en del tid. Vi var også en hel dag på Rottnest Island ud for kysten af Perth for at se de søde små quokkas, som er en lille slags pungdyr. Vi så også en dugite, som er en meget giftig slange - den sidste kunne vi nu godt have været foruden.

Livet på fire hjul
I fredags hentede vi vores autocamper, som skal være vores base og hjem i de næste godt 3 uger. Efter lidt startvanskeligheder med vores køleskab/fryser, der ikke kølede ordentligt og en udfordring med markisen, er vi lige så stille ved at finde rytmen med livet i sådan et skrummel. Fra Perth kørte vi nordpå, var i Yanchep Nationalpark og se kænguruer og koalaer, forbi Lancelin, hvor Torben og Alvin kørte ATV, i Nambung Nationalpark og se The Pinnacles, og omkring Pink Lake, hvor vi dyppede fødderne. Ved Kalbarri var vi i nationalparken og se det flotte Nature’s Window, samt ude at gå på deres skywalk.

Kænguruer på campingpladsen
Pt. er vi i Monkey Mia. På vejen herop, var vi ude at bade på Shell Beach - hele stranden er fuld af bittesmå strandskaller - i ca. 10 meters lag ned, og ved Eagles Bluff så vi baby-hajer, som nok var knap en m. lange. Her til morgen har vi været nede og se delfiner - der kom otte helt ind til stranden, så vi kunne se dem rigtig godt. Der var også en søslange. På campingpladserne har vi været heldige at have kænguruer hoppende lige udenfor camperen det ene sted og på denne har vi emuer (så hellere kænguruerne). I morgen går turen videre nordpå mod Coral Bay med knap 600 km kørsel.

Australien er bare kæmpe stort
Endnu engang melder vi klar med en update fra Down Under. Siden sidst har vi på vores køredage tilbagelagt 3500km, plus det løse. Det vidner om, hvor ufattelig stort et land (og bare den ene delstat, som vi har holdt os i) det egentlig er. Kilometer efter kilometer, uendelige strækninger, hvor landskabet synes ens, og ikke en eneste bygning i syne. Vi kommer forbi roadtrains, lastbiler med 3-4 påhængsvogne op til 50-60m lange og roadkills i vejkanten. I går sad et par ørne og mæskede sig i en død kænguru, og i nærheden gik en dromedar og græssede.

Vi snorklede med hajer
Exmouth/Cape Range National Park var helt fantastisk! Vi var ude på de lækreste sandstrande med turkisblåt vand, hvor vi nød sandet, vandet og dyrelivet. Vi kom også på bådtur herfra, så vi alle 4 fik set godt på Ningaloo Reef. Vi kom ret tæt på skildpadder, og var også på en af de strande, hvor de kommer ind og lægger deres æg. På snokeltur så vi også et par hajer (heldigvis bare de små, nysgerrige og ikke særlig sultne hajer) og selvfølgelig masser af koralrev og forskellige fisk. Nu er vi kommet til Esperance i syd og skal følge kysten op til Perth, hvor det australske eventyr får ende.

Sidste update fra Down Under
Vores eventyr er nu slut i Australien, og det blev i alt til 6.620 km i vores Iveco StarRV. Det var lidt trist at tage afsked med det rullende hjem, som har bragt os langt omkring i det vestlige Australien til utallige oplevelser, men heldigvis har vi jo mere til gode. Den sidste gode uges tid har budt på de smukkeste strande i Esperance og Albany, bl.a. Lucky Bay med sand så fint, at det knirker under fødderne og ikke en eneste sten eller muslingeskal, og Misery Beach, der trods det lidt triste navn blev kåret til Australiens bedste strand i 2022. Desværre var der rigtig meget vind, så vi badede ikke. Vi slog også et smut forbi Denmark (som intet har at gøre med Danmark). Vi melder nu klar til afgang mod Thailand - Bangkok venter forude efter nattens flyvning.

Læs tredje uddrag her: Thailand

Find mere inspiration til at rejse i Australien her.