Torben, teamleder i vores butik i Herning, har været på en spændende rejse med sin familie i Indonesien, Australien og Thailand. Rejsen startede i midten af oktober 2023 og sluttede lige inden nytår. Her kan du læse uddrag fra familiens rejsedagbog og blive inspireret til din egen drømmerejse med børn.

Første uddrag: Indonesien

Andet uddrag: Australien

Tredje uddrag: Thailand (denne blog)

Cykeltur i Bangkok
Vi kom godt til Thailand efter en lang rejse med forsinkelser, men efter ankomst til hotellet i Bangkok kunne vi puste ud og begynde at nyde denne “tredje og sidste etape” af vores eventyr. Bangkok var kaotisk, hektisk og larmende, og samtidig spændende og imødekommende, som altid. Vi var bl.a. på Klong-tur (sejltur på floderne) og på cykeltur “by night”, hvilket begge gav et andet indtryk af byen end at gå rundt - eller end at sidde fast i trafikken i en taxa. Cykelturen var en virkelig fed oplevelse med kig til Grand Palace og Wat Arun, gennem små gader og også gennem China Town, hvor vi blev budt på stegte bambuslarver - en lille lækkerbisken lidt ala popcorn rent smagsmæssigt.

Telt, husbåd og togtur
Vi boede i glamping-telte på HinTok og dernæst på husbåden Jungle Rafts. Her var vi ude at se en grotte og et vandfald samt på cykeltur i området, og vi hjalp også med at give elefanten Wiluna morgenmad. Vi badede i floden - dvs. hoppede i og lod os flyde med af strømmen, hvor vi så kravlede op i den anden ende af rafterne - dette gik der meget tid med. Inden turen gik retur til Bangkok, var vi med toget på den berygtede jernbane - selve toget lignede noget, der havde mindst 40-50 år på bagen, så trods alt nok ikke helt tilbage fra 1943, hvor jernbanen stod færdig. Vi kørte igennem utrolig smuk og frodig natur med bjerge og floder og over en gammel træbro, det så lidt tvivlsomt ud, men den holdt da heldigvis.

Ø-hop og daseferie
Vi ankom efterfølgende til Koh Kradan, en ø i det sydlige Thailand, hvor vi havde en lille uges daseferie. Koh Kradan er den dejligste lille ø i ren bounty-stil. Vi boede med udsigt til både havet og poolen, og der blev badet i timevis hver dag. Efter fuld skrald på oplevelserne i et par måneder trængte vi nok alle, men især børnene, til en slapper og til ingen planer. De sværeste beslutninger var dermed om vi skulle til poolen eller stranden, eller hvad vi skulle bestille til frokost. Men vi nød det i fulde drag - det blev også til nogle ture ud at snorkle og en tur i kajak.

Koh Phi Phi – en helt anden form for ø-liv
Efter 6 dage drog vi videre med speedbåd til Koh Phi Phi, og blev mødt af en helt anden form for ø-liv, må man sige. Hvor Koh Kradan var fredelig og uden alt for mange andre aktiviteter end badning/snorkling og afslapning, bød Phi Phi på stort set alt, som i ALT. Centrum var tæt pakket med boder, mennesker og neonlys, restauranter, dykker-firmaer og også både McDonalds og BurgerKing - som nærmest bød os velkommen som det første, da vi ankom til øen. Heldigvis skulle vi bo på Long Beach, så udenfor “centrum”, og dermed også mere fredelige omgivelser og den smukkeste udsigt fra vores hytte - ud mod Koh Phi Phi Le, klart mest kendt for Maya Bay fra The Beach. Torben og Alvin havde en god dag med dykning - var ude på en fem timers bådtur med to dyk, så de fik set masser af fisk, en skildpadde og omkring ti hajer. Alvin er helt bidt af det og vil gerne igen (og igen). Her gik dagene ellers med snorkling og badning i poolen, hygge og afslapning, og vi mødte en anden dansk familie med børn, så Alvin og Liva nød at have jævnaldrende danske legekammerater.

Khao Sok National Park
Khao Sok National Park var næste stop på vores tur. Vi skulle bo inde i parken, ude på søen i rafte-huse, og sikke en oplevelse. Det smukkeste område - søen omkranset af klipper og grøn natur. Og fra vores lille hus på søen kunne vi springe i direkte og bade. Børnene legede i søen og faldt hurtigt i hak med vores amerikanske naboer. Imens vi var her, var vi også på en vandretur gennem junglen om til endnu en drypstenshule. Vi var også på bådtur rundt på søen for at se nærmere på parken, hvor vi også så aber. Vi drog videre til den anden ende af parken til Our Jungle House, hvor vi boede inde i junglen i mere traditionelle thai-huse bygget på pæle. Det var spændende at falde i søvn derude i junglen, hvor vi lå og lyttede til alle dyrenes lyde (børnene havde noget lettere ved det end os gamle).

Kongen af Lesotho
Derfra videre til vores sidste stop på turen. Santhiya Natai Resort lidt nord for Phuket, hvor vi skulle bo i lidt mere luksuriøse omgivelser hen over julen. Da vi ankom, stod der masser af militær og politi udenfor, og det viste sig, at Kongen af Lesotho kom og skulle bo på samme hotel som os - for real!! Må indrømme at vi stod lidt lamslået, ikke helt sikre på, at vores flashpacker-stil ville passe sig ind i de royale kredse. Ikke desto mindre fik vi bestilt julemiddag i hans selskab, ja, altså bare julemiddag på hotellet, men stadig med hans og den royale families deltagelse.

Juleaften med thaimad og 30 graders varme
Og juleaften kom og gik, ret anderledes oplevelse med thai-retter blandet med kalkun & kartoffelmos på buffeten, dansende thai-piger til disko-udgaver af julemusik, tilsat den royale familie, alt sammen i 30 graders varme. Efter flere dages snak med kongens PET-folk, fik vi dem til sidst overtalt til at få taget billeder med den kongelige familie. Da vi først havde nævnt hvor stolte vi er af vores egen dronning, blødte de heldigvis lidt op. Ellers gik de sidste dage med hygge, afslapning og vekslen mellem pool og strand, hvor vi bare nød dagene, prøvede at fordøje nogle af alle oplevelserne og mentalt forberede os til hjemrejsen.

Find mere inspiration til at rejse i Thailand her.