KUN I JULI: SPAR 10% Læs mere
På den tid er Jysk Rejsebureau vokset fra 14 til 100 medarbejdere – og i 2017 nåede omsætningen 350 mio. kr. Vores lyst til at hjælpe danskerne ud, hvor asfalten ender, er også kun blomstret, vurderer Niels, der selv har rejst i 60 lande.

Den 25. oktober 2018 var det 25 år siden, den dengang 21-årige Niels Amstrup for første gang satte sine ben her hos Jysk Rejsebureau. Han havde efter endt handelsskoleeksamen og et halvt års jordomrejse forgæves søgt flere lærepladser inden for drømmebranchen, spedition, og hørte ved et tilfælde fra en bekendt, at rejsebureauet søgte medarbejdere.

"Hvis ikke jeg havde mødt lige præcis hende lige præcis dén dag, er jeg ikke sikker på, jeg havde siddet her i dag," grubler Niels, der er direktør her i Jysk Rejsebureau, som i 2017 havde en omsætning på 350 mio. kr. og beskæftigede 100 medarbejdere.

"Det viste sig at være fantastisk for mig at få lov at være legal rejsebums – at gøre det til min profession. Det drev alt. Jeg arbejdede ti måneder i træk og rejste så i to måneder – til Amazonas, med den transsibiriske jernbane eller til Nepal for at bestige bjerge," forklarer Niels, der har besøgt mere end 60 lande, men har skruet lidt ned for rejseaktiviteten, siden titlen ”familiefar” blev føjet til CV’et.

Da Niels Amstrup – efter bl.a. en udstationering i Nepal – var færdigudlært kontorelev i det dengang familiedrevne Jysk Rejsebureau i 1995, startede han på eget initiativ en Europa-afdeling, hvor han blev udnævnt som afdelingsleder. Og da bureauchefen skulle på barsel i 1997, fik Niels Amstrup vikariatet, som senere blev til en fast stilling. Efterfølgende har han både været marketing- og produktansvarlig samt ansvarlig for vores udenlandske servicekontorer – og i 2013, da Jysk Rejsebureau blev overtaget af KILROY-koncernen, blev han så direktør.

"Jeg har været heldig hele tiden at få lov til at prøve noget nyt og kunne udvikle mig inden for virksomheden," fortæller Niels.

Hjælper danskerne ud, hvor asfalten ender
I 2018 skræddersyede vi hos Jysk Rejsebureau hvert år 20.000 rejser til danskere, der ville ud og ”mærke verden”, som er vores slogan. Og omsætningen, der i 1993 var på cirka 40 mio., forventedes i 2018 at blive ni gange større.

"Virksomheden er blevet mere professionaliseret, efterhånden som vi er vokset. For 25 år siden ringede folk bare til os – i dag skal vi gøre os selv synlige på en anden måde for overhovedet at få dem til at ringe, eksempelvis ved at være tilstede online. Men medarbejdernes eventyrlyst og ikke mindst lysten til at hjælpe andre med at komme ud, hvor asfalten ender, er fuldstændig intakt. Og den kollegiale ånd i virksomheden er lige så uformel, som den altid har været," tænker Niels tilbage.

En drøm på de unges vegne
Hos Jysk Rejsebureau er vi især kendte for at skræddersy backpackerrejser til hele verden. I dag stammer en stor del af omsætningen også fra henholdsvis ferierejser, der ofte er kendetegnet ved højere komfort og kortere varighed, samt grupperejser for organisationer og virksomheder. Grupperejseafdelingen, der så dagens lys for i 2008, havde i 2018 13 medarbejdere og står for en pæn del af omsætningen. Backpackerrejserne er dog stadig bureauets kernekompetence:

"Den største forskel fra dengang og til i dag er, at de unge backpackere rejser i kortere tid og har flere penge. Tidligere var det ikke unormalt at være væk 6-12 måneder – i dag er det nærmere 2-6 måneder. Til gengæld fordyber de sig lidt mere i hvert land, og der er større tendens til f.eks. at inkludere frivilligt arbejde. Jeg kunne dog godt drømme om, at de unge i dag planlagde lidt mindre hjemmefra, for at kunne være mere spontane og på den måde finde ud af, hvor meget de faktisk kan selv," siger Niels, der på hele Jysk Rejsebureaus vegne drømmer om at fortsætte den nuværende rejserute:

"Min ambition er at kæmpe for, at Jysk Rejsebureau kan fortsætte med at være relevante for danskerne – og gerne i stadigt højere grad. Hvis væksten fortsætter, kunne jeg godt forestille mig at åbne et par kontorer mere i Danmark, men så tror jeg heller ikke, vi kan klare flere," slutter Niels.

Niels Amstrups tidslinje

• 2013-nu: Direktør
• 2010-2013: Commercial Manager
• 2004-2009: Ass. Managing Director
• 2000-2004: Sales, Marketing and Product Manager
• 1997-2000: Branch Manager, Århus
• 1995-1997: Europe Branch Sales Manager
• 1993-1995: Elev



Niels Amstrup
Til top