Af Maria Hybel Fønsskov

Osaka – Japans mave
Vores første møde med Japan var Osaka - Japans mave. Her havde vi to dage til at undersøge den meget travle, men utrolig spændende by. Ved ankomst sidst på eftermiddagen og trætte efter en lang flyvetur, tog det os lidt tid at finde ud af hvordan vi kom til vores hotel.
Efter en del forvirring i lufthavnen i Osaka, da ikke mange forstod engelsk, lykkes det os at finde vores tog og komme ind til hotellet.

Næste dag stod den på udforskning i Osaka. Her besøgte vi først Dotonbori - en virkelig fed bydel, kendt for sine mange Billboard Signs og liv. Her ligger en masse restauranter og du kan sagtens bruge timer på, at gå rundt i området. Vi fik lidt frokost og efter at have udforsket området en smule, tog vi metro ud til Osaka Castle. Et fantastisk område med masser af grønt og højt til himlen. Den sidste del af dagen blev brugt på, at udforske Dotonbori området by night - og vi fik set alle de oplysende Billboards i mørke.

Desværre havde vi kun et par nætter i Osaka. Byen har en del mere at byde på, end det vi fik set, og vi kunne sagtens have brugt flere dage her.

Hiroshima - Japans hjerte
Vores næste stop på rejsen var hyggelige Hiroshima. En by med en tragisk historie, men alligevel en virkelig hyggelig og trendy by. Vi kunne allerede nu mærke, hvordan det at finde rundt på togstationer og kort, var blevet en del nemmere. For at komme til Hiroshima tog vi lyntoget Shinkansen - denne rejse tog et par timer.

I Hiroshima var vi ude og udforske byen og dens seværdigheder. Vi var forbi Peace Memorial Park, som jeg helt sikkert vil mene er et must når man er i byen. Her oplever man Atomic Bomb Dome, som er den eneste bygning fra området som blev bombet under 2. Verdenskrig, som stadig står i dag. Man kan mærke roen omkring området, og hvordan folk er helt stille, når de går rundt og læser de forskellige beretninger og tænker på, hvordan det mon må have været dengang bomben faldt. En tragisk historie og samtidig meget rørende. Hiroshima i sig selv er en dejlig by, hvor alle sights er i gåafstand. Der er mange hyggelige områder, som man kan slentre rundt i.

Kyoto - Templernes by
Fra Hiroshima tog vi Shinkansen videre. Vi kunne ikke komme med direkte til Kyoto med lyntoget, så her skiftede vi i Osaka - hvilket fungerede super fint og smertefrit. I Kyoto havde vi fire nætter og vi havde især glædet os til at besøge denne by - og den skuffede heldigvis ikke.

Kyoto er alt hvad man hører om og meget mere. Vi startede ud med at tage forbi Nishiki Market. Det er bestemt et besøg værd, hvis man elsker lækker mad og masser af det. Her er tæt pakket, så vi kæmpede os lidt igennem med klapvogn, men det gik og vi fik smagt på en masse af det lækre mad. I Kyoto er der virkelig mange fine områder med søde små gader - og det er helt sikkert et must, at besøge. Områderne man kan besøge er bla. Sannenzaka og Ninenzaka. Trods de mange turister som gerne vil forbi de smukke gader, så var det helt sikkert et besøg værd!

Ca. 40 minutter med bus fra hvor vi boede, ligger Arashiyama Bamboo Forest og her måtte vi selvfølgelig forbi. Det er super dejligt at komme lidt ud af byen, hvor der er lidt højere til loftet - og det nød vores datter naturligvis også virkelig godt af. Vi fik oplevet de smukke bambustræer og besøgt flotte templer og haver i området. Ved Arashiyama kan man, udover bambusskove, komme op og opleve Iwatayama Monkey Park - og det måtte vi selvfølgelig også. Trods en hård tur op med klapvogn, så var det fedt at komme op på toppen og opleve den smukke udsigt udover området og samtidig være omringet af nysgerrige aber.

Vi sluttede vores ophold i Kyoto af, med et besøg ved Fushimi Inari-Taisha, som er templet med de berømte orange pæle. Desværre var vi uheldige med en del regn den dag, så det blev kun til et kort visit. Det var dog hele turen dertil værd! Selv i regnvejr er det virkelig smukt, og så kan man få taget nogle fine billeder.

Kanazawa - Mini Kyoto
Kanazawa er byen, som bliver kaldt mini Kyoto. Ligesom Kyoto har den fine hyggelige gader og kvarterer, hvor man kan være heldig, at rende ind i en geisha. Vi havde tre nætter i byen, og det passede super godt.

Ved ankomst til Kanazawa tog vi hen til, hvad der siges at være én af Japans smukkeste haver - Kenrokuen Garden. Og vi syntes bestemt, at den levede op til sit ry. En super fin og stor japansk have, vis kendetegn er, at mange af træerne er bundet op med snore - det ser virkelig fint ud. Ikke langt fra Kenrokuen Garden ligger Omicho Market. Et fiskemarked med en masse frisk fisk. Det er et super sted at tage hen, hvis man elsker sushi som vi gør. Vi var heldige at få sushi til halv pris, da vi komme henad eftermiddagen.

Den næste dag blev brugt på, at tage med bus ud af Kanazawa. Vi havde hjemmefra booket billetter til Shirakawago, som er en lille landsby og ét af UNESCO’s verdensarvssteder. Det tager ca. 1.5 timer at komme hertil fra Kanazawa, og det er bestemt et anbefalelsesværdig besøg. Byen er kendt for at være traditionel og hvor husene er lavet af en bestemt byggestil kaldet gasshō-zukuru. Vi havde 3 timers tid i byen og brugte tiden på at gå rundt og beundre de søde huse og nød de flotte efterårsfarver.

Den sidste dag i Kanazawa brugte vi på, at besøge bydelen Higashi Chaya. Denne bydel minder meget om nogle af gaderne i Kyoto, men er noget mindre befolket. Vi besøgte stedet i regnvejr, og selv her kan det virkelig noget. Vi smagte selvfølgelig også en af de berømte isvafler med vanilleis pakket ind i guldpapir - sjovt og en rigtig lækker is.

Tokyo - Noget for enhver smag
Fra Kanazawa stod vi på et direkte tog til Tokyo. Du kan tage Shinkansen hele vejen til Tokyo station og det tager omkring 2.5 timer. Igen var det super nemt at finde ud af. Vi havde dog misset, at man til dette tog skulle booke sæder. Heldigvis var der pladser tilbage da vi kom frem til stationen - men en god idé at være opmærksom på.

I Tokyo havde vi fem hele dage og det er bestemt det værd, i så kæmpe en by! Tokyo har så meget vibe og fed stemning, og jeg vil mene at der er et område og noget at lave, for enhver smag. Vi fik besøgt Tokyo Tower, som er super fint og virkelig kendetegner Tokyo. Det er ikke det højeste tårn, men ligger i et flot område og så er det jo bare super ikonisk. Så besøgte vi områderne; Ueno, Asakusa, Akihabara, Shibuya og Shinjuku. Alle områder kan noget forskelligt og har virkelig hver deres charme.

Ueno og Asakusa er de lidt ældre bydele. Her er rigtig mange turister, bl.a. Fordi man her har nogle smukke templer og en masse fine boder med souvenirs. Så er der Ueno park. En virkelig fin park midt i den travle storby, og her kan du slentre i timevis og sidde og nyde en kaffe i solen.

Shinjuku og Shibuya er områder som jeg tror mange forbinder med Tokyo. Her findes alle de lysende Billboard signs og en masse mennesker med jakkesæt, som alle ligner de har travlt og skal skynde sig til noget. Vi besøgte begge bydele på en dag og gik fra den ene til den anden. Vi gik igennem Harajuku området, som er et virkelig farverigt område med en masse skæve og skøre butikker. Jeg vil helt sikkert anbefale, at gå så meget rundt som muligt - så ser man bydelene skifte. Især med klapvogn var vi meget glade for at gå da det er lidt nemmere end at skifte flere metroer inden man er fremme.

Vi rejste jo med vores datter på 2 år. Og da vi havde brug for at give hende lidt forkælelse, så valgte vi, at tage en dag i Disneyland. Det var virkelig nemt at komme derud og det er et kæmpe område. Der var dog virkelig mange mennesker, og det blev vi en del overrasket over. Ikke desto mindre havde vi en skøn dag, og vores datter elskede det.

Find mere rejseinspiration til din rejse i Japan her.