Tidspunkt for rejse

Januar-februar 2024
Hvem drømmer ikke om at bruge en del af deres barsel i Thailand?
Da vi fik Mikkel, vidste jeg med det samme, at vi måtte bruge nogle af ugerne i Thailand, og da Mikkel var 10 måneder, tog vi 3 uger afsted på eventyr.

Af erfaring fra mine tidligere rejser til Thailand og Asien vidste jeg, at det skulle være noget eventyr, men samtidig noget, der var muligt med en lille dreng på 10 måneder.
Jeg sammensætter selv rejser til bl.a. Thailand til vores kunder, så jeg fik lavet en god rute og skræddersyede det hele til os. Det endte med 6 forskellige destinationer i Thailand, og vi skulle opleve var alt fra storby til jungle, nationalparker og helt fantastiske strande.

Bangkok:
Vi startede vores store eventyr i den travle storby Bangkok, som er min personlige favoritstorby i hele verden! Jeg har været her mange gange før, og allerede da jeg kom ud fra lufthavnen, følte jeg mig hjemme.

Jeg vidste, at vi skulle have styr på det hele hjemmefra med en lille baby, så alt fra transport til ture havde vi helt styr på inden afrejse. Det kan kun anbefales at have arrangerert dette hjemmefra, for når du lander efter en lang flyvning er det virkelig guld værd, at der står en transport klar til dig når du lander.

Dagen efter ankomst til Thailand, blev vi hentet på hotellet og tog på en dagstur med båd ud på Bangkoks mange kanaler. De lokale kanaler (klonger, som de kaldes) er ikke noget man selv kan opdage, og det er kæmpe stort at se den store kontrast fra storby til det stille og rolige lokale liv her.
Turen passede perfekt til en lille fyr på 10 måneder, og vi fik set store templer, lokalt liv og ikke mindst MASSER af smil og vink fra de lokale, som syntes Mikkel var en lille charmetrold!

Den anden tur vi havde booket hjemmefra var en lang dagstur ud til Auyttthaya, som var hovedstad i det gamle Siam. Jeg vidste, at dette var en længere tur, men også utrolig smuk.
Vi havde pakket godt med snacks og underholdning til turen, og blev hentet tidligt på hotellet.
For at komme til Auytthaya skulle vi først med Tuk Tuk og derefter med tog.

Ved ankomst stod der en Tuk Tuk klar til os, som kørte os rundt til de forskellige templer. Vi brugte det meste af dagen på et se det gamle og helt vildt imponerede tempelområde. Dette sted er så stort, at man kun kan komme rundt på cykel eller med Tuk Tuk.

Hele dagen var super god med masser af eventyr, og selv om dagen var lang, gik det helt uden problemer med en lille dreng. Der var god tid til at tage det hele i vores tempo med bleskift, pauser til leg osv. Togturen til og fra Auytthaya viste sig at være rigtig hyggelig, og Mikkel fik igen en masse søde smil og vink fra de lokale.

Øerne Koh Lipe & Koh Kradan
Efter nogle gode dage i Bangkok med massere af templer, lækker mad, smil og ikke mindst trafik, skulle vi videre. Vi fløj fra Bangkok til Hat Yai, hvor vores chauffør hentede os i lufthavnen og fik os direkte videre med båd til Koh Lipe.

Øen Koh Lipe er en helt fantastisk smuk ø helt nede i det sydlige Thailand.
Vi boede på Sunrise Beach, som er den mere stille side af øen. Vil man over på Pattaya Beach, hvor der er flere steder at spise og lidt markeder, tager det 10 min på gåben.

Dagene på Koh Lipe blev brugt til familiehygge med noget af det smukkeste vand, Thailand har at byde på, samt nogle rigtige gode dagsture med båd ud til små øer og snorkling.
Koh Lipe er fantastisk, fordi den har mange forskellige lækre steder at spise samt lidt liv.
Dog er der også muligheden for at bruge dagene på den stille side, som vi gjorde og så bare gå til ”livet”, når man vil have dette. Fra Koh Lipe tog vi videre til den helt lille ø, Koh Kradan.

Koh Kradan er det tætteste, man kommer paradis i Thailand!
Øen har ikke ret mange hoteller, så her ankommer man bestemt ikke uden et hotel booket hjemmefra.
Vi boede et skønt lille sted med 14 værelser, og der var fri afbenyttelse af snorkeludstyr og kajakker. Øen har et rigtig fint lille rev med masser af undervandsliv, som du nemt kan svømme ud til fra stranden, så vi brugte meget af vores tid her på snorkling samt leg i sandet med vores lille dreng. Det var rigtig familiehygge og præcis som vi ønskede vores barselsrejse til Thailand skulle være!

Khao Sok Nationalpark:
Efter vores ophold på de skønne tropeøer, gik turen videre til den smukke Sydthailandske nationalpark, Khao Sok. Her boede vi ude på Cheow Lan Lake, som er en kæmpe stor menneskeskabt sø inde i nationalparken.Vi bodede i flydende hytter, hvorfra vi havde den smukkeste udsigt lige fra sengen. Vi kunne faktisk stå op om morgenen og hoppe direkte i den smukke sø, og så var dagen i gang!

Vi tog på en jungletrekkingtur på 3 timer, hvor vi havde bæreselen på, og så tog vi stille afsted med vores guide. Her kom vi både ud på tømmerflåde og en mindre grotte med drypstensformationer, og fik noget eventyr sammen med den bette fyr.

På stedet vi boede, var der kajakker og SUP, hvilket var helt perfekt, når vores søn tog en lur.
Da hytterne er ude på vandet, kunne vi nemt sejle rundt i kajakkerne med en babyalarm, og vi var ikke længere væk, end vi kunne være ved ham på 2 min.

Vi fik vores drømme-barselsrejse!
Hele turen var lige præcis, som vi ønskede den! Vi kom på eventyr med vores lille søn og dette var slet intet problem. Alt lige fra flyveturen, templer, bådture, nationalparker og vandring gik helt uden de mindste problemer.

Der var smil hele vejen fra Mikkel, og vi har allerede besluttet, at vi tager til Cambodia i 2025.

Sidder I selv med en baby, og drømmer om, men er nervøse for at tage afsted? Jeg vil anbefale jer at få det hele planlagt godt, og så er det bare med at komme afsted!
Det giver masser af gode minder, og I kommer helt ned i gear samtidig med, at I bare kan nyde det lækre mad og hinanden. Thailand er helt fantastisk til familierejser, og det er stadig en af mine farvoritdestinationer!