Af Christina, Helle, Henrik, Jenna, Marianne, Michael, Mie og Søs

Vi ankommer flere forventningsfulde kollegaer fra Jysk Rejsebureau til Svalbard, klar til nye oplevelser, en dag i marts. Vi er ankommet til den norskadministrerede øgruppe, som ligger midt imellem det nordlige fastlands Norge og... selveste Nordpolen.

Langt nordpå
Der er ingen tvivl om, at vi er kommet langt nordpå, og det første vi møder er en udstoppet isbjørn midt i ankomsthallen, men så ved vi også, at vi er kommet til det rette sted.

Efter 15 minutters kørsel ankommer vi til Longyearbyen, som er hovedbyen på Svalbard og verdens nordligst beliggende by. Her bliver vi mødt af sneklædte bjergtoppe med forrygende udsigt i den frostklare luft.

Den første aften byder på nordlysaften ved Camp Barentz, som ligger 5-10 minutter udenfor Longyearbyen. Camp Barentz ligger smukt ved foden af Breinosa-bjerget, hvor der med udsigt til vilde rensdyr er forhåbninger om at spotte nordlys efter mørkets frembrud. For hvem vil ikke gerne se nordlys?

Efter en lokal rensdyr-gryde med snaps (akvavit) i den lokale hytte, bliver vi fortalt om fænomenet nordlys, men spotter desværre ingenting denne ellers skønne aften.

På fossiljagt i en isgrotte
Den næste dag byder på et af de store højdepunkter, som er hundeslædetur gennem dalene ud til en isgrotte ved Larsbreen.

Vi bliver mødt af de sødeste hunde, som er vilde efter at komme ud og vise os naturen og bjergene, der skyder op i baggrunden. Vi får selv lov til at styre vores egen slæde og hjælpe med at række hundene an.

Vi føler os som medlemmer af Sirius-patruljen, da hundene sætter i gang og slæden suser igennem vildmarken.

Efter en længere stigning stopper vi for at spise frokost midt i bjergene og lige ved isgrotten. Her får vi varmen i teltet og gør os klar til at indtage isgrotten.

Vi får en guidet tur i grotten og spotter flere spændende fossiler, inden vi vender hundeslæderne retur igen.

Turen hjem er så smuk, og solen finder endda frem til os. Ved hjemkomst bliver vi introduceret til hvalpene, som gerne skulle blive fremtidens hunde til at tage andre rejsende med på eventyr.

Aftenen bliver brugt sammen med de skønneste kollegaer, og her dukker muligheden lige pludselig op for at se nordlys. Vi søger hurtigt mod den sydlige del af byen og er så heldige at se et lille glimt af nordlyset.

Isbjørnespor på turen til østkysten
Dagen efter, med nordlyset i tankerne, drager vi ud på snescooter. Vi starter dagen fra Longyearbyen om morgenen, og målet er den østlige kyst af Spitsbergen.

Gennem dagen drager vi gennem Eskerdalen og videre ud til Sassendalen, hvor de flotteste udsigter pryder vores tur. Herfra kører vi over gletsjersystemerne, inden vi når den østlige kyst, hvor vi får fjorden under vores snescootere. Det er kun isbjerge, der bryder udsigterne på fjorden, og længere ude kommer der kun få dage gamle isbjørnespor til syne.

Turen videre og hjemad går gennem dale, bjerge og solnedgangen fuldender til sidst vores snescootertur. Alt i alt en dag fyldt med adventure og den vildeste natur.

Vores rejse lakker mod enden, og vi nyder de sidste sneklædte bjerge, inden turen går hjem mod Danmark igen.

Find masser af inspiration til dit eget polareventyr på Svalbard her.