Af Anders Pedersen

Turen startede i Vancouver, som vi på forhånd kun havde afsat en dag til at udforske, men sagtens kunne have brugt mange flere dage i. Byen er virkelig hyggelig med parker og skyskrabere med utroligt mange glasfacader. Specielt synes jeg, området omkring gaden 'Beach Avenue' var hyggelig, hvor folk går ture, dyrker motion eller hygger med udsigten til vandet og Stanley Park, som helt klart også er et must.

Med morgenfærge til Vancouver Island
Dagen efter tog vi med en morgenfærge til Vancouver Island fra Tsawwassen til Swartz Bay, som er en rigtig smuk sejltur gennem det sydlige øhav på Vancouver Island. Vi havde fire dage på øen, som vi henholdsvis havde fordelt i byerne Victoria, Tofino, Campbell River og Port Hardy.

Generelt for hele øen er at komme ud at se den smukke og barske natur, som enten kan gøres ved at tage på hvalsafari, sejle i kajak, fiske, vandre eller lignende. Victoria er nok den mest besøgte by, der er kendt for at være hovedstaden i delstaten British Columbia, og er meget britisk inspireret (guidebøgerne skriver, at byen er mere britisk end England).

Victoria og hvalsafari
Havnefronten er rigtig hyggelig med små restauranter og masser af liv på gaden. I gåafstand og lidt uden for centrum ligger området Fishermans Wharf som er et lille område med husbåde i mange farver og restauranter, som helt klart er et besøg værd. Fra Victoria tog vi på tre timers hvalsafari i hurtigtgående motorbåde, og selvom dagen bød på regn og gråt vejr, så havde vi en rigtig god tur, hvor vi så en lille gruppe pukkelhvaler. Turen på vandet gav også en god natursightseeing.

Videre til Tofino
Efter Victoria gik turen mod Tofino, som ligger på vestkysten af øen ca. i midten. Området er kendt for lange, smukke strande og Maquinna Marine Provincial Park, som dækker over en række øer med vildmark.

Vi tog på en kombineret safari tur på vandet som sluttede ved en lille ø, hvorfra vi gik i ca. en halv time igennem en smuk skov til en naturlig varm kilde, som sprang ud fra en klippe. Mit gæt er at vandet var omkring 50 grader varmt. Det var en rigtig hyggelig dag og vi fik snakket en del med de andre mennesker, som også var kommet frem til den varme kilde. Vi skulle på hjemturen have fløjet i en vandflyver over nationalparken, men da vejret pludselig blev dårligt, sejlede vi tilbage. Efterfølgende kørte vi den lange vej til Campbell River, hvor vi fik hyggeligt besøg af to Native Canadians, som kørte med det meste af vejen. Der står vejskilte om, at det ikke er lovligt at medtage blaffere, men det er alligevel ret almindeligt, og vi havde en rigtig god tur.

Port Hardy
Vi så ikke så meget af Campbell River da vejret var dårligt og vi derfor med fordel kunne køre direkte videre til Port Hardy som ligger på den nordligste spids af Vancouver Island.

I Port Hardy tog vi ned til visitor-centeret, som anbefalede os at vandre en tur oppe i bjergene, hvor man efter sigende kan se rester af et fly, som nødlandede under anden verdenskrig. Vi var de eneste på ruten og efter et par timers vandring igennem krat og buskads nåede vi frem. En virkelig fed oplevelse, som jeg klart vil anbefale alle, som kommer til byen.

Rejsetip!
Det som nok overraskede mig mest på Vancouver Island var størrelsen af øen og de lange afstande. Mit bedste råd er derfor at have god tid og have mere en kun én overnatning hvert sted, så der bliver mere tid til at udforske øen.

Find alle vores rejseforslag til Canada her.

Vancouver Island og Vancouver
Vancouver Island og VancouverVancouver Island og VancouverVancouver Island og VancouverVancouver Island og VancouverVancouver Island og VancouverVancouver Island og VancouverVancouver Island og VancouverVancouver Island og VancouverVancouver Island og VancouverVancouver Island og VancouverVancouver Island og VancouverVancouver Island og Vancouver