Af Anders Uglebjerg Grud

Første sted var ved stranden ved Post Office Bay, som er kendt for sin utrolig isolerede postkasse, som stadig er i brug. Idag smider de rejsende postkort i postkassen (en tønde).
Pointen er så, at man tager andres postkort med til de destinationer, som man kommer forbi. Vi fandt et til Kolding, så den kunne vi jo tage med hjem. Floreana var faktisk også den første ø ved Galapagos, hvor folk flyttede til.

Har du lyst til at læse, hvad bare én enkelt dag på turen bød på af oplevelser, så klik her.

Hotspot for skildpadder
Vi tog snorkeludstyret på, og hoppede i vandet ved Post Office Bay. Her var der nemlig et hotspot for skildpadder, og vi så en del på tæt hold – både store og små. Vi har set skildpadder før, men det er altid et privilegium at svømme med sådan nogle specielle dyr, og her på Galapagos er de nysgerrige.

Devils Crown
Senere på dagen snorklede vi ved et sted, der hed Devils Crown, som er kendt for at være et af de absolut bedste snorkle-spots ved Galapagos. Devils Crown er blot en lille klippeformation, men tiltrækker masser af farverige fisk og flere slags hajer. Vi håbede på at se en hammerhaj, som ofte ses her. Desværre så vi dem ikke, men til gengæld så vi en masse andre hajer, som også var ret nysgerrige, hvilket også var fantastisk.

Santa Cruz
Efter Devils Crown gik turen retur mod Santa Cruz. Vi brugte aftenen på at gå rundt i Galapagos' største by med omkring 20.000 indbyggere. Det kunne stort set være en by som mange andre, hvis det ikke lige var for de mange søløver, der synes, at havnen er til for dem.

Næste morgen besøgte vi Charles Darwin Research Center, hvor de opforstrer Galapagos-skildpadden ligesom på Isabela, bare i større format. Det er selvfølgelig Darwin selv, som centeret er opkaldt efter. Der er ret blandede meninger om manden her, da han faktisk ikke behandlede dyrenene så godt, da han mødte dem (læs: dræbte mange af dem), men flertallet synes nu godt om hans opdagelser her på Galapagos.

Vilde skildpadder
Vi skulle op i højlandet og se vilde skildpadder. Vi skulle se dem ved en ranch, hvor de bliver beskyttet. Skildpadderne kan selv komme og gå, som det passer dem, så de er ikke i fangeskab. Desværre virkede det ret turistet, men vi fik da set nogle gigantiske Galapagos-skildpadder, iført gummistøvler i 30 graders varme.

Dragon Hill
Næste morgen gik vi en tur ved en lille bakke ved navn Dragon Hill. Navnet er meget passende, da der er en bakke med flot panoramaudsigt samt en masse leguaner, der godt kunne minde lidt om drager. Vi så lidt flere blåfodede boobies og søløver, men ellers var der ikke så meget at komme efter her, syntes vi.

Santa Fe
Besøget ved Santa Fe senere på dagen var noget bedre. Her svømmede vi nok engang med søløver. Til gengæld vrimlede det også med havskildpadder og stingrays, og dem vil vi jo altid gerne se.

Overfaldet af nysgerrige søløveunger
Vi kom også i land på Santa Fe, hvor der var en rigtig flot hvid sandstrand. Dem er der faktisk en del af ved Galapagos. Her kunne man nemt bruge nogle dage på at ligge og stege, hvis det altså ikke lige var fordi, at den var totalt optaget af hundredevis af søløver. Her blev vi overfaldet af nysgerrige søløveunger, der var utroligt vilde med snørrebånd og sko i det hele taget, men søde var de.

San Cristobal
Vores sidste dag på cruise var vi ved øen San Cristobal. Det var en ret bjergrig ø, som krævede en ret svedig gåtur. Vi blev dog belønnet med en smuk udsigt. Der var også masser af fugleliv. Vi så den rødfodede boobie, som vist var noget nær den eneste fugl, vi ikke havde set endnu.

Efterfølgende kom vi i land igen på Santa Cruz, og cruiset omkring Galapagos var slut. Hold da op hvor vi fik mange oplevelser med os.

Puerto Ayora
De tre efterfølgende dage brugte vi på egen hånd i Puerto Ayora, hvor vi mest af alt sørgede for at slappe af efter otte dage med fuld gas.

En enkelt dag med dykning kunne det dog også blive til. Det blev ved øen Bartolome, hvor der var masser af hajer og skildpadder. Stort set ingen koraler men det vildeste dyreliv. Dykning er utroligt her, men også virkelig dyrt, så det blev blot til en enkelt dag 18 meter under havets overflade.

Vores allersidste dag på Galapagos brugte vi primært på souvenirindkøb, at se de lokale spille volleyball samt se det lokale fiskemarked, hvor pelikaner og søløver nærmest er de mest fremtrædende kunder.

Vi har nydt hvert et sekund på Galapagos og er utrolig glade og taknemmelige for, at vi fik mulighed for at besøge Galapagos. Det er bestemt en af klodens mest unikke destinationer.

Find alle vores rejseforslag til Ecuador og Galapagos her.
Fantastisk afslutning på Galapagos
Fantastisk afslutning på GalapagosFantastisk afslutning på GalapagosFantastisk afslutning på Galapagos