Af Charlotte Høi

Min tur til det sydamerikanske gik i første omgang ikke så let for sig, som jeg havde regnet med. Flyet fra Aalborg til Amsterdam var forsinket omkring tre timer – ergo nåede jeg ikke mit næste fly til Quito i Ecuador, som var min første destination. Dette resulterede i godt 10 timer på gulvet, ventende i Amsterdam lufthavn og en ny billet, som gjorde, at jeg skulle gennem Panama, inden jeg nåede til “mål”.

Jeg var sikker på, at jeg var havnet i paradis
Jeg nåede kun lige en enkelt overnatning i Quito (Ecuadors hovedstad), før jeg skulle med det næste fly til Galapagos-øerne. Efter megen research på internettet og i min Lonely Planet-bog kunne jeg ikke andet end at have vildt store forventninger til Galapagos; og mine forventninger var slet ikke i nærheden af, hvad det skulle vise sig og være. Jeg var sikker på, at jeg var havnet i paradis.

Jeg mødte en gruppe fra England i lufthavnen, der skulle bo i naerheden af mig på øen Santa Cruz. Vi brugte den første dag på bare at vandre rundt i byen og se hvad denne ø havde at byde på.

Wow, hvor har jeg aldrig set noget lignende!
Efter meget få minutter havde Galapagos allerede taget vejret fra mig. Pelikaner, der fyldte byens store træer, søløver på bænke, leguaner i grupper, der heldigvis bare holdte sig for sig selv og mange andre dyr, som vi normalt kun ser i zoologisk have eller på Nordsømuseet.

Dykning stod derefter på programmet og wow, hvor har jeg aldrig set noget lignende! Det er absolut det vildeste og mest fantastiske, jeg nogensinde har prøvet. Hajer, skildpadder, kæmperokker i stimer, søløver, søheste, stimer af barracudaer og jeg skal komme efter jer. Jeg kan kun sige til alle “dykke-elskere”; go go go!

8 dages cruise
Efter disse to dage skulle jeg udforske Galapagos til søs; på 8 dages cruise rundt til nogle forskellige øer. Den første prøve jeg blev sat på, var at der intet hverken internet eller signal var – men jeg overlevede. Jeg delte kabine med en pige fra Skotland, og vi svingede rigtig godt sammen. Den anden prøve jeg blev sat på var søsyge; puh ha, det var ikke sjovt at ligge i øverste køje, når man blev nødt til at holde fast i madrassen for ikke at falde ud. Hold da helt ferie for nogle gyngende nætter. Men kvalmen forsvandt hurtigt om morgenen, når vi fik rullet gardinerne op og så hvilket smukt landskab, vi befandt os i.

Hver dag havde vi det samme skema: Morgenmad, besøg en ø, snorkel, frokost, besøg en anden ø, snorkel, snack og juice, sole os, aftensmad og i seng. Selvom det var det samme skema og den samme rutine hver dag, blev vi mødt med noget nyt for hver ø, vi besøgte. Hvis ikke det var landskabet, der var anderledes, var der nogle andre dyr.

Læs også med her, hvor Anders fortæller om sin oplevelse på et 8 dages cruise ved Galapagos.

Som taget ud et eventyr
Galapagos er virkelig som taget ud et eventyr – hvilket paradis! Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle snorkle rundt i det mest krystalklare blå vand med pingviner, søløver, hajer, skildpadder, alverdens farverige fisk, rokker og leguaner omkring mig. Det er en fantastisk følelse, der går gennem kroppen på en, når søløverne leger omkring hovedet på én, hajerne der omringer os, pingvinen der skynder sig forbi og skildpadden, man altid når at se, fordi den tager det så stille og roligt.

Helt igennem nogle fantastiske dage på nogle fantastiske øer med det smukkeste landskab og det unikke dyreliv, der kun findes på Galapagos. Prikken over i’et var den sidste snorkeltur, hvor jeg flyder rundt i min egen verden mellem alverdens fisk og pludselig hører denne stemme, der lød meget som min guides, der råbte og råbte: DOLPHINS, DOLPHINS – og inden jeg fik taget hovedet op fra vandet hoppede der den ene delfin efter den anden over hovedet på mig og kom susende forbi fra min side af. Uforglemmelig oplevelse!

Jeg har vist sagt dette før, og siger det igen; hvor er jeg dog taknemlig for, at jeg får lov til at opleve alle disse vilde ting, man normalt kun går og drømmer om i hverdagen.

Quito
Efter Galapagos gik turen endnu engang til Quito, da jeg jo ikke nåede at se byen sidst, jeg var der. En uheldig og ikke så sjov oplevelse bliver jeg allerede mødt af, da jeg sidder i taxaen på vej til mit hotel – en tyvknægt af en fyr napper min telefon ud af hånden på mig gennem vinduet i en taxa, og løber sin vej. Øv øv. Op på hesten igen må man, så dagen efter var jeg klar igen til sightseeing.

I midten af verden kom jeg lige nøjagtig, da jeg på den første tur kom til at stå direkte på Ækvator. Derefter viste en gammel, lokal sød og rar mand mig rundt i Quitos gamle by: Imponerende smukt med massevis af flotte bygninger omringet af bjerge og en rigtig spændende historie, som jeg blev taget godt ind i, da jeg havde chancen for at komme helt bagved “facaderne” med den lokale herre.

Cotopaxi, Ecuadors højeste vulkan, fik jeg også med, inden turen gik sydpå til Montañita, som er kendt for de bedste strande i Ecuador og især for surferne – så mon ikke der skal prøves kræfter med det.

Find alle vores rejseforslag til Ecuador og Galapagos her.

I midten af verden
I midten af verdenI midten af verdenI midten af verdenI midten af verdenI midten af verdenI midten af verden