Af Signe Melters Østergaard

Allerede i Nadi lufthavn mærkes det, at man er ankommet til Fiji. Der står folk overalt for blot at hjælpe én i den rigtige retning, og alle er iført blomstret tøj og er sindssygt venlige. Varmen er trykkende og helt fantastisk. Det er jo blandt andet derfor, man er kommet til Fiji!

Vi havde booket vores øhop gennem Jysk Rejsebureau og fra lufthavnen blev vi kørt hen til det hotel, hvor vi skulle overnatte. Så kunne vi ellers bare slappe af og begynde at øve os i ”Fiji time”.

Eksotiske og uforglemmelige Yasawa-øer
Næste morgen blev vi hentet af en bus og kørt ned til Port Denarau, hvor Yasawa Flyer II afgår fra. Denne gule katamaran skulle tage os ud til de små eksotiske og uforglemmelige Yasawa-øer. Ombord er der en travel desk, som kan hjælpe dig med at planlægge dit næste eventyr på Fiji. Desuden er der en lille kiosk og mulighed for både at sidde inde i aircon eller udenfor og slikke sol. Uanset: Det er et smukt landskab, man glider igennem med den ene picture perfect ø efter den anden.

Vores første stop var et hotel, som ligger på en af de øer, der ligger længst væk fra havnen helt i toppen af Yasawas. Turen derud tog 4,5 timer og var egentlig en oplevelse i sig selv. Man sejler mod nord og stopper ved de forskellige resorts, hvor man samler folk op, der skal videre og sætter andre af. Solen skinner fra en blå himmel, og solen varmer kroppen godt og grundigt (husk solcremen: Solen er virkelig skarp på ens blege danske hud).

Velkomst på ægte Fiji-manér
Efter nogle gode timer ombord på båden, hvor den ene lille bounty-ø har afløst den anden og havet har skiftet mellem alt fra turkis til kongeblå, kom vi altså til vores destination. Her blev vi hentet fra Yasawa Flyer II i en lille speedbåd og sejlet ind til selve øen. Inde på stranden stod personalet samlet for at byde os velkommen på ægte Fiji-manér. De synger en traditionel sang, imens det står klart for én, at man er ankommet til en lille bid af paradis. Vandet er helt turkisblåt, og fra båden kan vi se korallerne, som går helt ind til stranden. Vi går i land og får hver et glas iskold juice og bliver så eskorteret ned til vores villa. Bula!

"Fiji time"
Man vænner sig hurtigt til den afslappede stil – "Fiji time" – og nyder hvert et øjeblik af tiden, man er her, for det er virkelig intet mindre end fantastisk. Der er noget for enhver smag alt efter om det er afslapning, oplevelser eller kultur, man er kommet herud for. Snorkling, kajak, landsbytur, strandfodbold og meget andet står på programmet, hvis man da ønsker andet end at ligge på stranden eller slappe af i en af de mange hængekøjer eller liggestole.

Efter at have forladt en skøn ø, ankom vi til en ny. En kortere sejltur sydpå og endnu engang var vi ved en helt vidunderlig strand og en solnedgang, man aldrig glemmer. På alle øerne er mere eller mindre de samme muligheder for aktiviteter, men man kan gudskelov også bare få lov til at slappe af. Fiji tid!

Dykning på Fiji er en helt uforglemmelig oplevelse
Vores tredje "hop" var til et sted, som er kendt for dykning med mantarays. Vi var desværre uden for sæson, men besluttede os alligevel for at prøve dykningen. Instruktøren fortalte begejstret om det, da vi ankom, og vi fortrød så absolut ikke, at vi fik selvsyn for sagen næste morgen. Dykning på Fiji er en helt uforglemmelig oplevelse.

Vores sidste stop på disse smukke øer var også helt vildt skønt. Mere dejlig afslapning! Der var desværre en smule støvregn, mens vi var der, så det meste af tiden brugte vi i fællesområdet eller i vores villa med en god bog i hånden og på bare at nyde at være på Fiji.

Maden
Der findes ikke rigtigt restauranter eller caféer ude på øerne, så man spiser alle måltider på det pågældende resort. Man køber sig til en mad-plan, som består af tre måltider – typisk en kombination af buffet og a la carte. Maden var rigtig god og et længere ophold ville have sat sine tydelige spor på vægten. Af hensyn til Fiji-tid, som ikke har så meget med ure at gøre, slår de på trommer, når mader er klar.

Det er blevet muligt at betale med ens kreditkort ude på selve øerne, så man behøver ikke have massevis af kontanter med sig til eventuelle aktiviteter osv. (der er dog på en del af øerne et mindre gebyr for at betale med kort).

Fiji er et sted, man næsten ikke kan undgå at elske. Stemningen, befolkning og hele atmosfæren er virkelig helt fantastisk. Det er helt klart et sted, jeg vil tilbage til og allerede i flyveren på vej videre savnede jeg at være der. Nu drømmer jeg om næste gang, jeg får muligheden for at komme tilbage dertil.

Se alle vores rejseforslag til Fiji her.

Og alle vores rejser med masser af strand og ø-hop her.