Af Sofus Madsen & Line Bjerregaard

Kerala er en af Indiens sydligste stater som klart er et besøg værd med dens fantastiske natur og afslappede atmosfære.

Fort Cochin
Vi startede ud i byen Cochin i Sydindien, hvor bydelen Fort Cochin er det hyggeligste område af byen. Fort Cochin er en ø, der er forbundet med fastlandet med flere broer og færger. Her var der en super hyggelig atmosfære, bestående af små stræder med hyggelige restauranter og souvenirshops. Fort Cochin er en gammel fiskerlandsby, hvilket man også kan se, hvis man går en tur langs havnefronten. Her kan man se de lokale fiske ved hjælp af de gamle kæmpe store kinesiske fiskenet. Havnefronten er et godt sted for at hænge ud og bare betragte den hyggelige atmosfære.

Området syd for Cochin er meget kendt for dets backwaters, som er en sejltur i en indisk husbåd på Keralas bifloder. Der er rig mulighed for at opleve backwaters, enten som halv- eller heldagsture. En anden mulighed er også, at man kan overnatte på bådene. Vi valgte en halvdagstur, da tiden var knap. Her sad vi tilbagelænet på husbåden og nød udsigten og stilheden, mens vi blev sejlet rundt på floderne. Vi stoppede ved en lille landsby, hvor vi så kvinderne lave reb af kokosnødder, og mænd der var i gang med at reparere huset, mens børnene legede i sandet. Her fortalte vores guide også om de mange krydderier, der var i området.

Munnar
Efter et par gode dage i Fort Cochin lejede vi en bil med chauffør og tog på udflugt i fire dage. Vi kørte først til byen Munnar, som er en lille hyggelig landsby, der ligger i ca. 1.500 meters højde. Det var en utrolig flot køretur gennem bjerge og dale. Til tider dog lidt vildt med alle de sving, som godt kunne gøre én lidt køresyg.

Selve byen minder meget om mange andre indiske landsbyer med masser af liv i gaderne og en hyggelig bazar. Det er området omkring byen, der er specielt at opleve. Her finder man de utrolig flotte grønne bjerge, der er fyldt med teplantager, så langt øjet rækker. Det var helt fantastisk at opleve det friske luftlag og den utroligt flotte natur, der findes her. Anderledes er også temperaturen, da det bliver super koldt om natten; helt ned til frysepunktet og om dagen op til 20-25 grader.

Kumily og Periyar Nationalpark
Efter et par dage her tog vi videre til byen Kumily, som er udgangspunkt for et besøg i Periyar Nationalpark. Kumily by er spækket med boder fyldt med krydderier fra de nærliggende områder. Dagen efter vi ankom, stod vi op klokken fem, da vi ville på en jeeptur ind i nationalparken. Vi startede turen med chai (te) og indiske pandekager hos en lokal bager på vejen. Herefter kørte vi i vores åbne jeep to timer ind i parken, hvor vi på turen sad og kiggede opmærksomt efter de vilde dyr. Vi så masser af forskellige dyr, dog desværre ikke parkens mest kendte dyr – tigeren og elefanten.

Efter jeepturen kom vi til en af parkens få lodges, som lå ned til en flot sø. Her havde de arrangeret vores morgenmad, før vi skulle på et jungletrek med en lokal park ranger som guide gennem den tætte jungle. Her gik vi efter de friske elefantfodspor. Desværre nåede vi aldrig frem til elefanterne, men så til gengæld mange af parkens aber og fugle. Sidst på eftermiddagen kørte vi i jeepen tilbage gennem parken for at spotte flere dyr ved solnedgang.

Efter Kumily gik turen tilbage til Fort Cochin, hvor vi mødtes med tre af vores venner, som lige var ankommet fra Danmark for at gennemføre deres vilde projekt – at køre en auto rickshaw fra Cochin til Nepal. En tur på 3.500 km.

Vi sluttede vores rejse i Kerala af med en flot sejltur på vandet omkring Fort Cochin til en fantastisk solnedgang.

Se alle vores rejseforslag til Indien her.
Gods own Country, Indien, Asien
Gods own Country, Indien, AsienGods own Country, Indien, AsienGods own Country, Indien, Asien