Af Gina Kragh

Tidspunkt for rejse

2021
Jeg var i august i Island sammen med min mand, hvor vi kørte rundt i en minicamper - også kaldet en backpackercamper. Vi havde 12 nætter i minicamperen og to nætter på hotel i Keflavik, hvor man henter sin camper - én nat før og én efter camperturen.

Lagde ruten efter vejret
Vi havde ikke lagt planer hjemmefra, men vi så på vejrudsigten ved ankomsten til Island, og så planlagde vi ruten efter det. Vejret så ud til at være bedst i Westfjords, som er noget af det mest øde og isolerede, Island har at byde på, så der kørte vi op – og vi fik de mest fantastiske oplevelser!

Rejsetip!
Et vigtigt tip er, at man skal tanke og handle, når man kan, når man på mere øde kanter, da der er langt i mellem mulighederne. Vi handlede til 2-3 dage ad gangen og lavede meget enkel mad, da det skal være nemt at lave, når man bor i en lille camper. Der er kun ganske få restauranter i området, til gengæld ligger Westfjords’ campsites meget smukt. Vi brugte 7 ud af 13 dage i Westfjords, fordi der var så smukt og så mange gode hikes.

Vi startede med at køre op til en camp, der ligger på en hestefarm, som hedder Hallkelsstadahlidhed, der er verdenskendt for sine islandske heste. Vi var stort set helt alene og det var meget basic, men virkelig skønt. Her kan man også leje to hytter helt nede ved en sø med jacuzzi på terrassen - perfekt hvis man søger ro og ikke er afsted i camper.

Gratis varme kilder - helt for sig selv
I Westfjords fandt vi masser af naturlige varme kilder, som vi kunne bade i. Det er gratis og der var en fantastisk udsigt fra flere af dem og man har dem ofte for sig selv. Vandet, der jo er opvarmet af den vulkanske undergrund, er meget varmt, omkring 38-40 grader.

Vi fandt også et fuglefjeld med søpapegøjer, hvilket var enormt heldigt, da vi troede, vi skulle køre længere efter dem. Og vi nåede lige at se dem, inden de flyver videre sidst i august, så det var en virkelig heldigt.

Rejsetip!
Jeg vil anbefale, at man kører den ene vej op til Westfjords, for turen er utroligt smuk, men hvis man ikke vil køre hele vejen tilbage igen, kan man tage færgen tilbage til Stykkisholmur, som er en hyggelig lille by med gode restauranter, hvilket er dejligt efter et ophold i Westfjords med meget simpel campermad.

Efter vores mange store naturoplevelser i Westfjords, kørte vi tilbage til halvøen Snæfellsnes. Halvøen har en gletsjer, som man køre igennem, hvis man har en bil, der kan klare det. Det fungerede dog ikke med vores lille camper, så vi vendte om.

Man må køre på alle grusveje i Island pånær F-roads, disse er kun for terrængående biler med stor motorkraft. F-roads står for fjellveje, som er af grus og ikke bliver vedligeholdt særlig ofte.

Natur og ro i Vik
På vores Islandsrejse ville vi egentlig gerne have været hele ring 1 rundt (som Westfjords ikke er en del af), men det nåede vi ikke, da vi var så vilde med Westfjords, og vejret jo var bedst der. Men vi havde læst om et campsite i nærheden af Vik, der ligger 13 km ad grusveje (1 times kørsel), så det kørte vi til. Det var et fantastisk sted, hvis man er vild med natur og ro. Vi boede på Pakgil campsite, som virkelig kan anbefales.

Rejsetip!
I området var der super gode vandreruter, både meget hårde og moderate, så husk vandrestave og gode støvler. Hvis vejret er godt, kan man se helt til den gletcher, der er i nærheden.

Vi ville også gerne have været på Westmannaøerne, men det nåede vi ikke pga. vejret, men det skulle ellers også være fantastisk. Øerne ligger isoleret, man kan vandre og det er nemt at se søpapegøjer i sæsonen. Og man kan godt få sin camper med på færgen, hvis man altså er afsted i camper.

Frihed og fleksibilitet i camper
Det, der er fedt ved at opleve Island i camper, er, at man bare kører, når man vil, og man behøver ikke planlægge ruten hjemmefra, så kan man beslutte undervejs, hvad man gerne vil se og tage hensyn til vejret.

Den største oplevelse var naturen. Den var fuldstændig overvældende og alsidig – f.eks. Westfjords med sine store fjelde ned til det blå hav, og området omkring Vik, hvor jorden var sort af lava og lignede et månelandskab med mos.

Naturen er helt eventyragtigt, og derfor er meget af Game of Thrones optaget i Island. Faktisk var naturen så overvældende, at vi var nødt til at tage en hviledag ind i mellem, fordi man slet ikke kunne tage flere indtryk ind. Vi så også den vulkan, der var i udbrud på afstand – vi kunne se flammer og lava med kikkert – det er voldsomme naturkræfter, som islændingene lever med. Alt er vulkansk undergrund, og det er vildt at tænke på, at man går på størknet lava.

Ude på eventyr
Det var virkelig også fedt at være så langt uden for alfarvej og sent på sæsonen, så vi rigtig havde følelsen af at være ude på eventyr! Vi rejste som backpackere uden at booke noget på forhånd. Da vi havde mindre børn, havde vi ikke gjort det, men nu, hvor børnene er flyttet hjemmefra, kan vi gøre det igen, hvilket var rigtig fedt. 12 nætter var dog nok for os i sådan en lille camper, men det var klart bedre end telt. Og vi var meget heldige med vejret. En anden gang vil vi nok gå et niveau op i camper, så man kan sidde inde og hygge sig i dårligt vejr, for vejret er meget omskifteligt i Island.

Island kan varmt anbefales – udover naturen, der er fuldstændig fantastisk, er befolkningen meget venlig. Vi skal helt sikkert tilbage igen og opleve mere af Island!

Vil du have mere inspiration til dit rejseeventyr i Island? Så kan du læse mere her og se, hvordan en rejse i Island kan se ud.

Island i minicamper
Island i minicamperIsland i minicamperIsland i minicamperIsland i minicamperIsland i minicamperIsland i minicamperIsland i minicamperIsland i minicamperIsland i minicamperIsland i minicamperIsland i minicamperIsland i minicamper