Af Christina Klyver

Tidspunkt for rejse

December 2013
Hej Alle

Glædelig jul. Håber I alle har haft nogle dejlige dage med jeres familie og venner.
Nu er min rejse ved at synge på sidste vers, og det er jo altid lidt trist, men altting har jo en ende:)

Nu prøver jeg for 2 gang at skrive I håb om at den ikke vælger at slette det hele præcis som jeg er færdig.

Efter Colombia havde jeg et stop på 3 dage i Miami. Jeg havde egentlig ikke rigtig nogen forventninger til Miami, så jeg blev positiv overrasket. Jeg brugte mine dage på stranden, Everglades som er en nationalpark med krokodiller mm. Var dog lidt skuffet over den tur, da man ikke rigtig fik noget for sine penge, så til de som skal en smut til Miami lej en bil og ta' turen selv.

Jeg mødte en masse sjove mennesker på mit hostel, så vi var ude en enkelt aften, hvor vi dansede og drak disse fantstiske kæmpe drinks de har til ingen penge:) det kan vi godt få til Dk.

Jeg mødte en spansk fyr Diego, som skulle til en basketkamp og han spurgte om jeg ikke ville med, og det kunne jeg da ikke sige nej til. Miami Heat vandt kampen og det var virkelig fedt at se og føle stemningen i sådan en stor arena. Så lidt basket fan er jeg da blevet.
Nu har jeg været på Jamaica de sidste 10 dage og det bare slet ikke nok tid. Jeg synes jeg har fået oplevet en del samtidig med at der også har vaeret tid til afslapning. De første 3 dage var jeg i Blue Mountain, som også er kendt for deres kaffe- og den er god:)

Jeg boede på Mount Egde logde, som bare er et helt fantastisk sted. Udsigten, maden og mulighederne for at cykle og trekke i bjergene. Jeg besøgte en rasta camp, som var retinteressant. De holder hver lørdag en "tjeneste", hvor de synger, spiller trommer og læser op fra rastafari. Det var simpelthen så spændende, og kan forstille mig det føles lidt som at besøge en lokal samfund i afrika.

Efter at havde vaeret aktiv i bjergene så kørte jeg videre med et par fra USA/DK til Port Antonio, hvor jeg tilbragte 2 dage. Jeg valgte at gå 15 km og kom blandt forbi Blue Lagoon (filmen med Brooke Schields) Der tog jeg en kort bådtur for at se Cocktail beach mm.

Efter de 2 dage rejse jeg med 6 minibusser for at komme til Negril som er på den vestlig del af øen, og da der ikke er vildt meget offentlig transport så bruger man enten route taxi eller busser. Men det fungerede egentlig okay bare træls man hele tiden skulle skifte bus.

Negril har helt klart den bedste strand i Jamaica, og jeg er så glad for at jeg bookede en ekstra nat. Jeg boede meget lokalt på Judy house. Det er en engelsk dame (SUE) som ejer stedet, og hun er simpelthen så venlig og gæstfri. Så kan helt klart anbefale at bo hos hende. 10 min til stranden og i stille og rolig omgivelser. Jah mann eller naboens høns, havde jeg virkelig lyst til at skyde et par gange når de hver morgen gik i selvsving kl. 5.

Jeg fejrede også jul hos Sue. Hun havde lavet en kæmpe kalkun og 100 andre retter, så det var super hyggeligt.

Jeg havde egentlig bare tænkt jeg bare skulle fede den på stranden, men jer som kender mig godt ved også godt det ikke rigtig er noget jeg er særlig god til. Så jeg lejede en cykel og drog derud af. Men fik da set nogle skønne steder.

Min sidste aften var jeg til en reggaekoncert og det var fedt, så endte med at komme hjem kl. 3 og skulle såmed bussen kl 7 her til morgen for at komme til Kingston. Var/er temmelig smaddert, men som jeg har sagt før så må jeg sove når jeg bliver gammel. For man tager jo ikke til Jamaica uden at beøge Bob Marleys gamle hus. Så dagen i dag har gået med at være på Bob Marleys museum, og så jeg altså bare slutte min tur af med den fantastiske mad jeg tidligere havde fået på Mt. edge logde. Så fik mig en god deal med en taxa chaffør som har kørt mig rundt hele dagen.

Alt i alt så synes jeg Jamaica er en super fantastisk sted, med masser af muligheder for spændende oplevelser af smuk natur, kultur og billedskoenne strande. Jeg skal helt sikkert tilbage en dag. Har leget lidt med projekt cykel Jamaica rundt, så nu må vi se om det bliver til noget engang- hvem vil med:)?

7 uger går stærkt når man har det godt. Jeg kunne sagtens bruge mange flere men glæder mig også til at komme hjem og se jer alle igen, og så går vi jo ind i et nyt år med masser af nye eventyr.

I ønskes alle godt nytår og jeg håber alle kommer godt ind i det nye år, og at nogle af jeres drømme for 2014 går i opfyldelse. 2013 har i hvertfald været en skønt år.

Miami og Jamaica
Miami og JamaicaMiami og JamaicaMiami og JamaicaMiami og JamaicaMiami og JamaicaMiami og JamaicaMiami og JamaicaMiami og JamaicaMiami og JamaicaMiami og JamaicaMiami og JamaicaMiami og Jamaica