Tidspunkt for rejse

Januar 2016
31. December – fra Danmark til Bangkok
Vil man opleve en anden side af byen og komme væk fra larmen og neonlysene, er en cykeltur eller Klong-tur absolut anbefalelsesværdigt. Her er shopping i alle udformninger. Der er Siam-centrene med de originale varer, mens weekendmarkedet er Sydøstasiens største udendørs marked med alt, hvad hjertet begærer af kopivarer. Bangkok er også en by med masser af shows, vandland, biografer, natteliv, restauranter etc.

Da jeg selv har boet i Bangkok tidligere i forbindelse med arbejde, er det selvfølgelig en by, der for mig er “mit andet hjem”. Vi skulle bo på New Road Guest House i hjertet af Bangkok - et rigtig low-key sted som var super hyggeligt.

Da vi landede kl. 7 om morgenen, kunne vi fra New Road Guest House nå med på en Klong-tur. Denne tur varer kun fra kl. 9-13, og man sejler rundt i Bangkoks små flodkanaler - en super hyggelig måde at se Bangkok på, og se en helt anden og mere autentisk side af byen.
Væk fra storbyens larm, os og neonlys.

Nytårsaften i Bangkok blev også holdt på New Road Guest House. Efter festmåltid (buffet) og fest i baren gik turen videre ud i Bangkoks vilde natteliv.

1. Januar – Bangkok
En dag der selvfølgelig bød på en masse indhentning af søvn.
Om aftenen hyggede vi hos private venner med hjemmelavede hotdogs, burger og film - som en 1. Januar nu engang skal være, uanset hvor man befinder sig i verden.

2. Januar – Bangkok
Vi osede en smule i “Robinson”, som ligger tæt på New Road Guest House. Herfra tog vi direkte ud til ABC-Cyclist, hvorfra vi tog på cykeltur fra kl. 13-17. Det var en super hyggelig og sjov dag! Fed måde at se en anden side af Bangkok på og guiden “on” var virkelig sød og sjov. Denne tur kan klart anbefales.

Da vi kom retur til New Road Guest House, tog vi ned til det lokale gadekøkken, hvorfra man kan spise ALT, hvad hjertet begærer til ualmindeligt lave priser. Vi var 4 personer, der delte ca. 6-7 retter + fik vand, sodavand og øl, og vi kom kun af med ca. 50 kr. pr. person.

3. Januar – Bangkok
Jeg lokkede Mads med ud på verdens største udendørs marked – “weekend marked”. Man kan tage BTS Skytrain fra New Road Guest House hertil for ca. 42 baht pr. person - super nemt. Markedet byder på næsten alt, hvad man kan forestille sig… Alt fra tøj, køkkenudstyr, elektronik til små hundehvalpe og baby-jordegern.

Det er også et super sted at prøve de lokale køkkener af eller tage et hvil med en omgang massage. Man skal dog passe på sine ting og hinanden. Man kan nemt fare vild i de tusindevis af små gange. Bagefter tog jeg Mads med ind på Khao San Road, som er et backpacker-mekka. Khao San Road er en lukket gade fyldt med backpackere, barer, boder etc. Efter kl. 20 kan det være umuligt at få ørenlyd. Det er et sjovt sted at besøge.

4. Januar – fra Bangkok til Koh Jum
Det kan tage alt fra 30-60 minutter at tage fra Bangkok centrum ud til lufthavnen afhængig af trafik. Flyveturen fra Bangkok til Krabi tog ca. 1 time og 15 minutter.

Vi blev hentet i Krabi lufthavn og kørt til en lille mole/havn (ca. 30 minutter i bil). Herfra kom en lille lokal båd og samlede os op. Vi sejlede i omkring 45 min. Før vi ramte skønne lille Koh Jum. Vi skulle bo på Koh Jum Resort, som er en skøn lille oase, der byder på simple hytter, og luksus-hytter større end vores lejlighed i Århus og med kæmpe badekar med havudsigt. Jeg tror aldrig, jeg har boet så luksuriøst, som vi gjorde her.

Lige bortset fra kampen med et utal af kakerlakker før aftenbadet er her dælme skønt. Stedet ligger på en bakke, så stort set alle hytter i alle prisklasser må have havudsigt. Der er en lækker lille pool midt i det hele, og stranden og havet er super fredeligt. Her ligger vist kun 4-5 hoteller på stranden i alt.

5. Januar – Koh Jum
En dag på stranden i håb om at få lidt farve og snorkle lidt. Desværre var det ikke super spændende snorkling fra strandkanten.

6. Januar – Koh Jum
Endnu en dag på stranden. Iveren for solbadning i går resulterede dog i et par solbrændte krebs i dag, så vi slappede af i skyggen. Her blev vi forkælet med massage – 500 baht (ca. 100kr) for en times oliemassage i et fint lille hus lige nede på stranden. I Bangkok, og sågar inde på Koh Jum i landsbyen, koster det kun 300 baht pr. time.

Vi havde ikke haft super succes med restauranten på Koh Jum Resort, så vi gik ned for enden af vores strand og fandt Thai-Franske OonLee. Her fik vi lækker mad og det er bestemt anbefalelsesværdigt. På nabo-resortet, Ting Rai Bay Resort, ligger der en lille strandbar – Mr. Boys bar. Et rigtig hyggeligt sted at slutte dagen af med en cocktail.

7. Januar – Koh Jum
Vi lejede hver en scooter og kørte rundt på øen. Der findes en udsigtspost på den nordlige del af øen. På den sydlige del ligger en lille landsby, hvor man kan handle det mest nødvendige (solcreme, myggespray, strandlegetøj, drikkevarer, tøj etc.)

Koh Jum er en super dejlig lille ø med masser af fred og ro. Dog var jeg ikke vildt imponeret over strandene eller snorklingen herfra. Maden på Koh Jum Resort var heller ikke altid et hit. Men når det så er sagt, vil jeg altid anbefale Koh Jum, for dem der trænger til en unik og fredelig oplevelse.

8. Januar – Koh Jum – Koh Phi Phi
Man kan se Phi Phi fra Koh Jum. Alligevel tager det ca 1,5 time at sejle fra Koh Jum til Koh Phi Phi – direkte. Vi betalte 20 baht (ca. 4kr) for at komme ind på øen. Selve Phi Phi by er en travl lille backpacker party-oase. Her VRIMLER med folk og unge backpackers, som kæmper om at drikke flest øl og buckets. Når det så er sagt, syntes jeg nu også det var meget fedt med muligheden for mange barer og restauranter, lidt shopping, og samvær med nye mennesker.

Vi havde dog valgt at bo langt væk fra alt dette gak og gøgl, og boede på “The Beach Resort”, på “Long Beach”, som er en strand ca. 30 minutters gang fra byen. Så kan man selv opsøge “bylivet”, hvis man ønsker det. Ellers var der ret fredeligt på “Long Beach”. Der er ingen veje på Koh Phi Phi, så man benytter sig af båd-taxier, der sejler dig frem og tilbage. Det koster 100 bhat/person pr. vej (ca. 20kr) og 150 bhat/person efter kl. 19:00 (ca. 30kr).

Vandet på Phi Phi er utrolig klart. Så vil man snorkle, er det markant bedre her end på Koh Jum. Fra Long Beach hvor vi boede, kan man snorkle ud til “Shark Point” og se små hajer herfra.

9. Januar – Koh Phi Phi
En dag på stranden hvor vi også snorklede ud til Shark Point. Her var vi heldige at spotte en lille haj. I løbet af eftermiddagen blev der utroligt lavvande, hvilket kan gøre det svært at snorkle, og long tail boats (taxibådene) kæmper for at kunne nå helt ind til stranden.

Vi tog en bådtaxi ind til byen og fik god billig mad. Herefter gik vi ud og hørte lidt live-musik, og endte ved Thai-boxing-arenaen. Har finder man original Thaiboksning (i den forstand at det er de Thailandske bartendere på stedet, der kæmper, men det ser professionelt nok ud), og fulde unge mænd (turister), der får lov til at kæmpe mod hinanden med alt udstyret på - super underholdende.

10. Januar – Koh Phi Phi
Vi gik en tur langs Long Beach og fik os lidt frokost. Vi besluttede os for en impulsiv tur til Maya Bay (stranden/lagunen hvor de har filmet “The Beach” med Leonardo DiCaprio). Vi gav 1000 baht (ca 200kr) hos en lokal long tail boat. Man kan komme på halv- og hel-dagsture fra ca. 350-600 baht (ca. 70-120 kr./person) med flere stop/sightseeing, frokost etc. Så vi vidste godt, at vi betalte overpris for båden… Men hey, det var dejligt impulsivt og kl. 15:30 om eftermiddagen.

Maya Bay er desværre blevet noget overrendt af turister. Stranden er nu en nationalpark, hvor det koster yderligere 400 baht (ca 80kr) pr. person at besøge. Bliver man ude i lagunen og snorkler (udmærket sted at snorkle), er det bestemt turen værd.

Om aftenen blev vi på Long Beach for at spise, men jeg må indrømme, at jeg var noget overrasket over, at der ikke var flere folk på restauranterne – i absolut højsæson. Men vi fandt da et par steder med folk, hvor vi kunne nyde en god middag. Ved vores Resort viste de også ildshows om aftenen. Men det virkede som om, alt lukkede omkring midnat.

11. Januar – Koh Phi Phi
Mads har i dag været ude og prøvedykke, mens jeg har snorklet. Det var super fint at komme lidt ud med fagfolk, der ved, hvor det er godt at dykke/snorkle. Mads så 5-6 større hajer og en skildpadde - ikke værst allerførste gang man prøver at dykke. Vi så også en 7-8 hajer og vildt mange forskellige og smukke fisk og søanemoner.

12. Januar – fra Koh Phi Phi med Katamaran
I dag tog vi afsted på en fire dages bådtur fra Koh Phi Phi til Phuket. Båden var en stor Katamaran, som er SUPER fed og med masser af plads, selvom den var fuldt booket (14 gæster)

Vi sejlede direkte fra Phi Phi til Maya Bay og snorklede og besøgte stranden. Vi sov i Maya bugten, hvilket var super fedt. Normalt er der ret mange turister i Maya Bay (der kommer omkring 3-4.000 gæster om dagen i denne lille bugt), men pludselig var der helt ro og lækker stjerneklar himmel – perfekt til stjernekiggeri.

13. Januar – Katamaran
Endnu en dag med snorkling ved Maya Bay fra morgenen af, hvor vi så en haj igen. Herefter sejlede vi videre mod Phuket. Vi stoppede ved en lille strand, hvor vi slappede af, badede og spillede strand-spil. Her var ingen andre gæster, så det var stille og roligt.

Vi stoppede ved Koh Yao Yai. Koh Yao Yai er egentlig en ret stor ø. Der bor mange muslimer på denne ø, så flere af de lokale steder serverer ikke alkohol. Vi fik dog en cocktail på stranden og fandt derefter en lokal restaurant, hvor vi fik aftensmad. Vi sov i bugten/stranden ud for Koh Yao Yai.

14. Januar – Katamaran
Efter en lækker morgenmad sejlede vi til Koh Khai Nai og snorklede, imens andre fra båden tog ind til den lille bitte strand og lejede vandscooter.

Eftermiddagen gik på Koh Naka Yai, som er en lille, men besøgt strand. Vi sad på stribe og fik cocktails og nød solnedgangen. Aftenen bød på regnvejr, men vi kunne stadig sidde under halvtaget og hygge og spille spil. Vi sov ved kysten ikke langt fra Phuket.

15. Januar – Phuket Patong
Turen med Katamaranen sluttede efter en hyggelig formiddag på dækket. Det var en helt vidunderlig og afslappende tur – maden og servicen var i top, og det er en skøn måde at se lidt af Thailand på. Sejlturen sluttede i det nordlige Phuket, så der ville ikke være langt til lufthavnen, hvis man skulle hjem/videre derfra. Vi skulle ned på Patong Beach, og køreturen tog en god time herfra og kostede 1500 baht i privat transfer.

Patong Beach, hvor vi boede, er det absolut mest besøgte sted med masser af shopping, natteliv - og ikke mindst Bangla Road, som er en lukket gade med fest og farver. Når det så er sagt, er Phuket en rigtig stor ø med zoo, teater etc. Så der er bestemt også mulighed for at finde mere rolige steder, hvis man er mere til det.

Vi skulle bo på Nap Patong Resort, som er et super lækkert hotel med konge service. God service kan være sjældent i Thailand, men jeg skal da lige love for, at personalet her var 100% på – alle sammen.

Vi sluttede dagen af med en aften på tossede Bangla Road.

16. januar – Phuket Patong
En dag ved stranden blev hurtigt erstattet med en dag ved poolen. Efter en time på den tæt pakkede strand, blev det simpelthen for meget, og vi tog op på hotellets mere rolige og super fine pool.

Vi sluttede igen dagen af med en aften på Bangla Road.

17. januar – Hjem til Danmark
Vi vågende op til en overskyet dag. Så det passede jo helt fint med, at vi i dag skulle rejse hjem til Danmark. Det tog ca. en time fra Patong til lufthavnen og en taxi kostede 700 baht.

Alt i alt havde vi en fantastisk tur, hvor vi oplevede alt det, vi havde håbet og måske endda mere!

Vil du også opleve fantastiske Thailand?
Se vores mange spændende rejseforslag til Thailand her.
Afslapningsferie i Thailand
Afslapningsferie i ThailandAfslapningsferie i ThailandAfslapningsferie i ThailandAfslapningsferie i ThailandAfslapningsferie i ThailandAfslapningsferie i Thailand