Af Anders Kristoffersen

Tidspunkt for rejse

2022-2023
Thailand er kendt for en livlig kultur, smukke landskaber og lækker mad. Jeg havde for nylig muligheden for at udforske dette smukke land, og det skuffede ikke. Min rejse var fyldt med uforglemmelige oplevelser - fra de travle gader i Bangkok til det krystalklare, blå vand på Koh Tao.

Forelsket i Bangkok
Min rejse begyndte i Bangkok, hvor jeg straks blev forelsket i byens energi og charme. Et af mine yndlingssteder var Chinatown, hvor jeg vandrede gennem de smalle gader, beundrede de farverige bygninger og smagte på den lækre mad. Streetfood-markedet er der alle dage undtagen mandag og tiltrækker utroligt mange mennesker, både lokale og turister. Her finder du en masse retter, der eksploderer med smag og krydderi og også virkelig god is. Hvis du er rigtig modig, så kan du købe og spise en skorpion (død selvfølgelig!).

Se CNNs liste over de 50 bedste streetfoods i Asien her.

Det legendariske Umphang Trek
Efter at have udforsket Bangkok begav jeg mig mod Umphang, hvor jeg skulle ud på trek for at se det største vandfald i Thailand; Thi Lo Su. Først tog jeg en natbus til Maesot, og da jeg ankom, fik jeg to timers søvn, inden jeg skulle op og ud på en syv timer lang tur i ladvogn med sæder bagi. Det var meget hyggeligt i starten, men efter fem timer klemt sammen og med ondt i røven, så var man klar til at komme af.

Læs mere om Umphang-trekket her.

Første dag på trekket startede med en mild raftingtur ned ad en flod. En meget flot og hyggelig tur. Min guide kunne tale mere dansk end engelsk, hvilket gjorde alt ti gange sjovere. Selve trekket var ikke specielt udfordrende.

Rejsetip!
Det er en meget hyggelig tur. Alle kan klare den, og det er svært ikke at blive benovet, når man oplever store naturskønheder som Thi Lo Su-vandfaldet.

Se vores liste over verdens bedste treks her.

Jeg overnattede også i en lokal landsby. Det var fantastisk at møde de lokale og komme helt tæt på deres liv. Her var det børnene, der stjal mit hjerte. De var så nysgerrige og ville meget gerne tæt på os. De var også vilde efter sukker og stjal det sukker, vi fik til vores kaffe. Men de var alle søde at lege med.

River Kwai
Efter trekket rejste jeg til Kanchanaburi, der er mest kendt for the River Kwai, hvor jeg besøgte den berygtede bro og lærte om dens historie. Det var en spændende oplevelse at stå det samme sted, hvor så mange havde lidt og mistet deres liv under Anden Verdenskrig. Det er et stykke historie, som vi sjældent hører om hjemme i Danmark, men som er lige så grufuld som den, der foregik på europæisk jord.

På min tur til River Kwai fik jeg også mulighed for at prøve glamping. Det var en surrealistik oplevelse, da jeg den ene af de to dage var den eneste gæst på resortet med mere end 30 ansatte, der kun skulle tage sig af mig, men jeg er fan af konceptet. Det hele var superlækkert, og alle var så flinke.

Jeg boede også på River Kwai floating rafts, som er huse på floden uden varmt vand, elektricitet eller wi-fi. I løbet af de her dage så jeg vandfald, besøgte grotter og lokale landsbyer. Men jeg nåede samtidig også at komme helt ned i gear.

Safari i Khao Sok National Park
Efter mine mange dage i Nordthailand fløj jeg sydpå til Khao Sok National Park, hvor jeg havde mulighed for at se vilde elefanter. Parkens frodige regnskov og høje kalkstensklipper udgjorde en imponerende baggrund for denne fantastiske dyreoplevelse. Jeg var også på natsafari, hvor vi oplevede en masse små dyr som edderkopper, skorpioner og myrer, men også aber, vilde katte og flagermus.

Fødselsdag med venner i Krabi
På det her tidspunkt havde jeg haft mange dage i junglen, så jeg besluttede mig for, at det var tid til at slappe af ved en strand, og så var det faktisk også snart min fødselsdag. Jeg skyndte mig derfor til Krabi, hvor jeg mødtes med nogle venner, tog på stranden, tog i byen og fejrede min fødselsdag med et dejligt brag af en fest.

Endelig afsluttede jeg min rejse på de smukke øer Koh Samui og Koh Tao. Det krystalklare vand og de hvide strande var den perfekte ramme for afslapning efter mange uger på farten med oplevelser rundt i Sydøstasien. Verden er lille, for på Koh Tao mødte jeg både venner fra Bali og Cambodja, uden det var planlagt, hvilket bare gjorde det ekstra fantastisk at være der.

Nytår i Bangkok
Jeg valgte at tilbringe nytårsaften i Bangkok. Det var en sjov og uforglemmelig oplevelse, da byen var fyldt med fyrværkeri, musik og fejring. En hyggelig, men også en mere rolig aften end jeg havde forventet. Det er ikke en lige så vild fest, som vi kender den hjemme i Danmark, medmindre du er til fest på nogle af øerne, hvor jeg hørte de virkelig gav den fuld pedal.

Min rejse til Thailand var et uforglemmeligt eventyr, der overgik alle mine forventninger. Fra de travle gader i Bangkok til de rolige strande er dette land virkelig en perle i Sydøstasien, fyldt med naturskønne vidundere og kulturelle skatte. Jeg kan ikke vente med at vende tilbage en dag og udforske endnu mere af, hvad dette utrolige land har at byde på.

Find inspiration til din rejse til Thailand her.

Anders er fotograf og var i 2022-2023 på fire månedes backpacking i Sydøstasien, hvor han rejste gennem både Nepal, Singapore, Bali, Cambodja, Vietnam og Thailand. Turen var planlagt i samarbejde med Jysk Rejsebureau, og du kan læse om Anders’ oplevelser her:

Nepal: 14 dage med kultur, trek og kaos
Singapore: En visuel og gastronomisk oplevelse
Bali, Indonesien: Klassisk backpacking og venner for livet
Cambodja: Udforskning af templer og en mørk fortid