Af Vibeke Poulsen

Heldigvis levede det mere end op til forventningerne, det var alt, hvad jeg drømte om og mere til. Det eneste, der dog ikke lige indfriede forventningerne, var at vi ikke blev modtaget med blomsterkranse i lufthavnen, men måske det kun er på film, man får det? Men stemningen på Hawaii er fantastisk, da hawaiianerne er meget laid back og hang loose.

Surfing ved Waikiki Beach
Der er noget for en hver på Hawaii. Vi var blandt andet ude at prøve at surfe ved Waikiki Beach. Det er et godt sted at starte, fordi bølgerne ikke er så voldsomme her i forhold til The North Shore, hvor de mere professionelle surfere tager op. Man skal ikke forvente, at man bliver verdensmester i at surfe på dag ét. Det tog ret mange forsøg for at komme op at stå på brættet, men tilgengæld er det en fantasisk følelse, når det endelig lykkes, også selvom det kun er i 10 sekunder. Dagen efter vores surfelektioner lejede vi et surfbræt og tog selv ud for at øve os. Det er simpelthen det der skal til; øvelse, øvelse, øvelse!

Diamond Head er et vulkankrater, som ligger for enden af Waikiki Beach. Det er et krater, som man kan bestige og komme op og få udsigten ud over hele Oahu. En rigtig lækker tur, som stort set alle kan klare. Udsigten fra toppen er fantastisk, og man kan se Waikiki, Honolulu, Pearl Harbour, skove og Hanauma Bay.

Vi så hvalfamilier springe op fra vandet
Hanauma Bay er en bugt, som er lavet til et resevat for at bevare korallerne. Man betaler et par dollar for at komme ind, og man skal se en obligatorisk film om, hvordan man blandt andet ikke må røre ved korallerne, og hvordan man skal behandle dyrelivet osv. Men det er altså den tid og de skillinger værd. Det er det mest fantastiske liv der er i Hanauma Bay. Hvis man ikke dykker og holder meget af at snorkle, er det et must at tage herhen. Vi så fisk i alle regnbuens farver, skildpadder, moræner, og vi var sågar så heldige, at vi så kaskelothvaler. Vi var der i april måned, hvor hvalerne tager hertil for at få unger, så vi så hvalfamilier springe op fra vandet; et fantasisk syn!

Naturen er så skøn og frodig
Inde i midten af Oahu er der skov og jungle. Her kan man bruge flere dage; naturen er så skøn og frodig. Hawaii har nogle af de smukkeste blomster i alle afskygninger. Der er også nogle flotte vandfald og en masse dyreliv. Vi spiste blandt andet frokost med en flok påfugle.

Pearl Harbour
Pearl Harbour er bestemt også et besøg værd. Her er simpelthen så meget historie, og man kan mærke, at det er noget, der berører amerikanerne meget. Den dag, vi var derude, var der tre veteraner derude, som overlevede Pearl Harbour-angrebet. De var meget gamle, og det er mange år siden, det skete, men de genfortalte episoderne, som var det sket i går.

Et rigtig godt tip er at leje en scooter eller cykel, når man er på Oahu. Det er en rigtig fed måde at komme rundt på øen på. Vi brugte en hel dag på at cykle op langs kysten til The North Shore. Man kommer forbi de mest fantastiske steder. Bl.a. kom vi forbi et sted, hvor der er klipper langs kysten, og vandet bruser op; det er rigtig flot med det helt blå vand, som bliver blandet med det hvide brus.

Der er hele tiden liv og gang i et eller andet
Hvis man keder sig på Hawaii, er det ens egen skyld, for der er hele tiden liv og gang i et eller andet. På stranden er der beachvolley, på det internationale marked er der en helt speciel stemning, og man kan få alverdens tingeltangel. Der er et hav af shoppingmuligheder, og bare det at gå en tur og mærke stemningen er underholdende i sig selv.

Hvis man gerne vil have en dag i rigtig aloha-stemning, kan man tage til Polynesian aften på The North Shore. Her får man et indblik i den polynesiske kultur, hvor der danses huladans og man får et lækkert polynesisk måltid.

Det kan godt være lidt pebret at bo på Hawaii, men hvis man er to, er der udemærkede hoteller til overkommelige priser, men vil man have luksus, koster det altså! Hvis man rejser selv eller på budget, er der også et hostel. Det er et rigtig hyggeligt sted med en masse andre eventyrlystne unge mennesker. Om aftenen er der barbeque og fest.

Se alle vores rejser til USA her.