Af Anders Uglebjerg Grud

For mig var Malaysia en destination, som altid er blevet overset i forhold til de mere berømte rejselande i Asien, f.eks. Vietnam, Thailand og Indonesien. De fleste, som rejser til Malaysia, tager dertil for at opleve Borneo. Jeg har selv tidligere besøgt både Borneo og Kuala Lumpur, men denne gang tænkte jeg, at det der fastlands-Malaysia måske også kunne noget? Og ja, det kan det i den grad! Det blev til 14 dage med rygsæk gennem Malaysias fastland med fuld fart på.

Første stop på rejsen: Singapore
Jeg synes egentlig, at Singapore er den perfekte destination til en mellemlanding, eller hvis ønsket er at se en moderne asiatisk storby fuld af kontraster. På listen over mine favoritområder er byens smalleste gade - Haji Lane - nær Little India, det moderne område ved floden omkring Clarke Quay samt det yderst karakteristiske China Town, hvor streetfood bare er i verdensklasse.

Jeg har egentlig besøgt Singapore en del gange før, men byen udvikler sig konstant, og jeg nyder egentlig at bruge et par dage her hver gang. Denne gang stod den på guidet cykeltur rundt i byen, hvor vi selvfølgelig også så de kendte attraktioner som Marina Bay Sands og Merlion Park. Det var en rigtig god måde at opleve byen på kort tid.

Rejsetip: Den bedste afslutning på en dag i Singapore finder du ved stranden på Sentosa Island, hvor solnedgangen nærmest ikke fås bedre - og så med en kold Tiger i hånden, ja tak.

Endau Rompin National Park
Vækkeuret ringede tidligt, da grænsen til Malaysia skulle krydses i bil, før alle andre stod op. Grænsen kan blive enormt travl i løbet af dagen, og det kan tage flere timer at komme igennem.

Ved ankomst i Malaysia gik turen til Endau Rompin, som er en af Malaysias mere ukendte nationalparker. Køreturen derud foregik i jeep i 1,5 time på et netværk af veje af yderst svingede kvalitet - men det er selvfølgelig en del af charmen ved at besøge de mere afsides og ukendte steder. Da jeg først ankom til Endau Rompin var følelsen først og fremmest, at jeg var meget langt væk fra civilisationen.

Vejret var usædvanlig varmt, og med overnatning på en primitiv teltplads skulle det nok blive en rigtig ”Mærk Verden”-oplevelse. Resten af dagen gik med at vandre op på bjerget Janing Barat, hvorfra der var nogle flotte udsigter. Efter den hårde og svedige vandretur var der mulighed for en svømmetur i en lagune ved floden, der mest af alt mindede om en norsk foss i troperne. Det var slet ikke tosset på sådan en varm dag.

Næste morgen spiste jeg morgenmad, og så stod den på Endau Rompins højdepunkt – en vandretur til Upeh Guling-vandfaldet. Turen dertil tog os gennem parkens smukke natur, og vi krydsede floden adskillige gange. Fremme ved vandfaldet stod den endnu engang på badetur i naturlige bassiner. Det skal bestemt ikke undervurderes efter sådanne vandreture.

Kuala Lumpur
Personligt er jeg rigtig glad for Kuala Lumpur. Jeg synes, hovedstaden byder på en rigtig god blanding af både noget moderne og noget mere autentisk, gammeldags, asiatisk storby. Jeg holder af den moderne, asiatiske arkitektur i Kuala Lumpur City Center - selvfølgelig med Petronas Twin Towers som den mest kendte bygning. En tur til Kuala Lumpur er dog ikke fuldent uden en omgang streetfood i enten China Town eller Chow Kit. Denne gang var der ikke meget tid, så jeg besøgte Batu Caves i udkanten af byen, som efter min mening er det smukkeste tempel i Malaysia. Det består af et tempelkompleks bygget inde i en stor limstengrotte. Først skal man dog udstå 272 trappetrin for overhovedet at komme op til det farverige tempel.

Rejsetip: Det er muligt at prøve kræfter med klatring på bagsiden af limstensklipperne ved Batu Caves.

Royal Belum State Park
Efter Kuala Lumpur gik turen til Belum tæt på grænsen til Thailand. Belum er Malaysias største skovområde, og mange forskere mener, at det er blandt verdens ældste regnskovsområder. Eftersigende skulle det vrimle med dyreliv her. Vi fandt dog hurtigt ud af, at de var svære at finde. Dyrene er sky, og området er kæmpestort, så dyrene færdes helst ikke, hvor mennesker færdes.

Til gengæld var Belum et rigtig smukt område, hvor jeg snildt kunne bruge et par dage i rolige omgivelser med mulighed for små vandreture, at sejle i en kajak på floden eller bare slappe af i poolen. Junglen var tæt på, men samtidig føltes det som om, at civilisationen også var tæt på - modsat Endau Rompin. Jeg kunne helt sikkert godt tænke mig et tage hertil med mine børn engang.

Mens jeg var der, fandt jeg ud af, at Belum er kendt for Rafflesia. Det var ikke noget, jeg kendte i forvejen, men det er åbenbart en af verdens største blomster. Det er egentlig en parasit, som lugter fælt af råddent kød. Den blomstrer kun i tre dage, inden den rådner (og lugter endnu mere), men jeg nåede at se den, og smuk var den.

Cameron Highlands
Jeg skulle selvfølgelig også besøge det smukke højland. Ca. 1542 meter over havets overflade findes Cameron Highlands. Her er der køligt og en anderledes frodig natur, som står i skarp kontrast til regnskovene, som Malaysia ellers er kendt for. Ved ankomst til Cameron Highlands var det tydeligt, at området er Malaysias største te-producent. Der var te- og jordbærplantager, så langt øjet rækker, hvilket kan tilskrives det køligere klima.
For mig var det dog særdeles overraskende, at Cameron Highlands stadig i høj grad bar præg af den engelske kolonisering for 100 år siden. Rigtig mange bygninger var engelskinspireret. Vi var forbi en engelsk Inn, hvor vi fik serveret scones og te i omgivelser, der leder tankerne et sted hen meget langt fra Malaysias tropiske klima.

Taman Negara National Park
Den sidste nationalpark på denne rejse var Taman Negara. Det er uden tvivl den mest kendte og mest besøgte nationalpark på Malaysias fastland. Her er der rigtig mange forskellige aktiviteter, og nationalparken bærer også præg af, at det suverænt er den med den bedste infrastruktur gearet til turisme. Parken er gigantisk (ca. 10% af Danmarks areal), så nationalparkens største dyr såsom elefanter, tigre, leoparder og asiatiske næsehorn holder sig langt fra de relativt små områder, hvor turisterne kan færdes. Dog vrimler det med aber.

Ved ankomst stod programmet på et par timers natsafari til fods gennem junglen for at se skorpioner, slanger, edderkopper og sovende fugle. Næste morgen stod den på vandretur i den imponerende jungle i dagslys. Først små fire km gang til udsigtspunktet Teresek Hill i 334 meters højde. Herfra var der en storslået panoramaudsigt over bjerget Gunung Tahan. Senere gik vi til Taman Negaras berømte hængebro, der findes 30-40 meter over jordoverfladen. Turen i trætoppene var tidligere 530 m lang, hvilket efter sigende skulle være verdens længste. Dog er den blevet tæt på halveret, efter et uvejr smadrede store dele af hængebroen. Det ødelagde dog ikke oplevelsen ved at være i samme højde som de massive træer i junglen.

Paradisøerne Perhentian og Redang Island
De sidste dage af rejsen blev brugt på paradisøerne Perhentian og Redang Island, og sikke en bountyoplevelse det var. Øerne var perfekt "bounty" og er klart de smukkeste bountyøer, jeg har har besøgt i hele verden. Her var der mulighed for at kombinere de smukke strandoplevelser med dykning, kajakture eller en tur på SUP-board. Det krystalblå hav og smukke rev byder på skildpadder, et væld af farverige fisk og mindre hajer. Det hvide sand indbyder til daseliv på stranden. Jeg skal helt sikkert hertil igen engang i fremtiden. Disse øer er bare perfekte til alle, der ønsker en lækker strandoplevelse, uanset om man rejser som backpacker, par, familie eller alene.

Så jeg kan konkludere...
Alt i alt kan Malaysia virkelig anbefales! I nationalparkerne ses dyrelivet ikke så godt som på Borneo, så fastlandet og Borneo er en perfekt kombination. Der er nogle fede storbyer i Kuala Lumpur og Singapore (selvom Singapore er selvstændigt). Der er masser af adventure og kulturelle oplevelser og mulighed for den lækreste strandferie på fastlands-Malaysia. På gensyn Malaysia!

Er du også nysgerrig på at opleve Malaysia? Se vores rejseforslag til Malaysia her.