Hvem drømmer ikke om at trække fire uger ud af kalenderen og rejse til et eksotisk sted. Da muligheden bød sig for os, var der ikke langt fra tanke til handling. Fire ugers kvalitetstid som familie, lækker mad og en masse skønne oplevelser forude.

Dette var mit tredje besøg i Thailand men første gang som familie. Af erfaring vidste vi, at vi skulle have sammensat en rejseplan, så der var noget for alle, da vi rejste med vores to døtre på hhv. 5 og 9 år. Men vi vidste også fra tidligere rejser, at børn oftest bare er sejere end man regner med – de tager tingene som de kommer, er nysgerrige og har ingen bekymringer. Vi sammensatte derfor en rejseplan, som bød på ikke mindre end ni forskellige overnatningssteder i løbet af de fire uger. En sådan rejseplan er bestemt ikke for alle, men vores børn var super seje til at rykke sig rundt og omstille sig. Til gengæld var vi meget opmærksomme på at vælge nogle børnevenlige destinationer og hoteller – og hvem kan ikke lide at dyppe sig i en roof-top pool om eftermiddagen efter en lang dag rundt i Bangkoks gader.

Bangkok
Vi startede vores skønne rejse i Thailands hovedstad Bangkok. For mange en hektisk og beskidt storby, men her handler det virkelig om at have sat sig ind i tingene på forhånd, og også gerne have booket nogle ture hjemmefra. Vores oplevelse af Bangkok mundede derfor ud i fire skønne dage for både store og små.

Dagen efter vi ankom, tog vi på en arrangeret bådtur langs Bangkoks mange kanaler. Her kommer man bag kulisserne af Bangkok, oplever det lokale liv og besøger steder, hvor man ikke selv ville have fundet hen. Bangkoks klonger (kanaler) er en bemærkelsesværdig kontrast til det ellers hektiske tempo i resten af byen.

En anden tur vi havde booket på forhånd var en madtur rundt i Bangkoks Chinatown. Sammen med vores guide bevægede vi os ud i små sidegader og skjulte gyder, hvor ellers kun lokale finder vej. I løbet af denne aften besøgte vi cirka otte forskellige restauranter og boder, hvor vi prøvede en masse forskelligt lækkert mad. Et sandt mad-paradis og et must for enhver foodie-lover.

Chiang Mai
Fra Bangkok fløj vi videre op til Chiang Mai, som ligger i det nordlige Thailand. Nordthailands største by, men meget mindre hektisk og mere low-key end Bangkok. Chiang Mai er kendt som templernes by, og der findes hundredvis af templer i og omkring Chiang Mai, så man kan virkelige blive ”templed-out”.

Vi havde bosat os i oldtown, som er et overskueligt område placeret indenfor de gamle bymure. Herfra kan man gå rundt til de fleste ting (læs: templer). Bevæger man sig væk fra byens få hovedgader, kan man nyde sin gåture inde i de små hyggelige sidegader og gyder, hvor små hoteller, restauranter og butikker ligger som gemte perler.

Et must i Thailand er et madlavningskursus – det havde vi valgt at booke os ind på i Chiang Mai. Turen startede på det lokale marked, hvor vi fik handlet ind til de retter vi skulle lave. Derefter tog vi hjem til vores mad-mutter, hvor vi brugte aftenen på at lave lækre thailandske retter fra bunden af – mums. En kæmpe succes for alle, og børnene blev efter denne oplevelse meget mere mad-modige, da de selv havde været med til at lave maden. Dette gav pote for resten af rejsen, hvor de var meget mere villige til at prøve en masse lokalt mad.

Vi havde ikke fået nok af streetfood i Bangkok, så vi brugte de næste par aftener i Chiang Mai på at besøge flere af deres night-markeder – det er klart vores favorit til aftensmad fremfor turistede restauranter – og så koster det jo nærmest ingenting.

Phuket
Efter otte overnatninger i storbyer fløj vi videre ned til Phuket, hvor vi havde booket os ind på et hotel nær stranden, syd for lufthavnen, ved Naiyang Beach. Området er primært for turister, men markant mindre turistet end hvis man bevæger sig længere ned til den sydlige del af Phuket-halvøen.

Et tiltrængt stop, hvor den ikke stod på meget andet end afslapning, pool, strand og igen; lækker mad. Vi havde hjemmefra booket bord på den kendte restaurant ”Black Ginger”, som er en Michelin restaurant beliggende i Naiyang. En fantastisk oplevelse for både store og små. Børn er også velkomne – de har endda både børnemenu og spædbarnsmenu.

Khao Sok National Park
Vi blev hentet på vores hotel i Naiyang og kørt til vores hotel i Khao Sok National Park – midt inde i junglen. Her skulle vi bo en nat i en træhytte oppe i træerne. Området er omgivet af de smukkeste limstensklipper, floder og vilde dyr. Om morgenen hoppede aberne rundt ude foran vores hytte samt ved restauranten, til stor forundring og beundring for børnene. I Khao Sok National Park er der et utal af muligheder for diverse vandreture – både med og uden guide. Vi havde valgt at booke en bambooraft-tur, hvor vi sejlede på nogle af de smukke floder, omgivet af den frodige natur, og vi var heldige at spotte både slanger og en elefant.

Fra junglen transporterede vi os videre til Cheow Lan Lake, som er en kæmpe kunstig sø inde i Khao Sok National Park. Her skulle vi overnatte på en af de mange flydende huse ude på søen. En magisk oplevelse i de flotteste opgivelser. Fra vores overnatningssted kunne vi gratis låne kajakker og sejle rundt på søen. Derudover var der rig mulighed for at køle ned med en svømmetur i søen, og ellers bare komme helt ned i gear og nyde roen fra terrassen ved værelset.

Koh Kho Khao og ø-hop i Sydthailand
Efter Khao Sok National Park stod resten af rejsen på afslapning og ø-hop. Vi startede ud på den mindre turistede ø Koh Kho Khao, lidt nord for Khao Lak. Blot 5-10 min. sejlads fra fastlandet, og vi var ankommet til et sandt paradis. I og med at øen er meget lidt turistet, er udbuddet af restauranter og indkøbsmuligheder også meget begrænset, og man spiser derfor oftest på sit hotel.

Her kom vi helt ned i gear, og nød at have stranden næsten for os selv, imens vi fik tiden til at gå med at bade og samle smukke strandskaller. På vores hotel var der mulighed for at leje scooter eller en tuk-tuk, så vi kunne udforske øen på egen hånd.

Fra Koh Kho Khao tog vi til den noget større ø Koh Lanta. Modsat Koh Kho Khao er der et utal af restauranter og indkøbsmuligheder på Koh Lanta. Herfra er der også alverdens muligheder for dagstur og aktiviteter – både rundt på øen og til vands.

Fra Koh Lanta sejlede vi videre til den lille ø Koh Kradan – en skøn perle med hvide sandstrande og krystalklart vand, som gør området ideelt til bl.a. snorkling. Der er rig mulighed for at komme på forskellige ture, men man skal ikke langt ud i vandet inden der er gode muligheder for snorkling – hvilket også gør det yderst børnevenligt. Her er der ingen biler eller veje, så alt foregår i bare fødder langs vandkanten. Der er kun cirka syv hoteller på øen, en restaurant på hvert hotel og et lille mini-marked.

Vi sluttede vores dejlige Thailands-eventyr af i byen Ao Nang inde på fastlandet, hvor vi tilbragte de sidste par nætter. I følge vores børn det bedste hotel vi havde boet på, da der var en vandrutschebane. Ja, mere skal der ikke til som barn.

Vi spurgte vores børn, inden vi rejste hjem, hvad de bedste oplevelser havde været. Ud over vandrutschebanen, så var tiden sammen som familie det der gik igen ved dem begge. Nogle gange er de mest simple oplevelser de bedste.

Thailand skuffer aldrig.

Se alle vores rejseforslag til Thailand her.