Af Mette Marie

Florida
Da vi landede i Miami efter en lang rejse med nattog til Kastrup og morgenfly over Düsseldorf til Miami, hentede vi vores lejebil. Vi havde bestilt en ’Convertible Ford Mustang eller lign.’, og krydsede alt hvad vi havde, for at det også var, hvad vi fik. Vi blev derfor ellevilde, da vi endda selv fik lov til at vælge farve, og vi endte selvfølge med en blodrød Mustang.

Ude af lufthavnen gik jagten ind på en Walmart eller en BestBuy, så vi kunne købe en GPS. Vi havde hjemmefra googlet, hvor de skulle ligge, og havde lavet kørselsvejledninger og hele pivtøjet, men da vi kom ud i myldretrafikken kørte vi pludselig i den forkerte retning. Det tog os næsten tre timer at komme frem til motellet i Florida City, som kun burde ligge en lille time fra lufthavnen. Men så havde vi også fået både GPS og kinesisk fastfood.

Se alle vores rejseforslag til USA her.

Everglades, Key West og Miami
Dagen efter slog vi kalechen ned og kørte ud i Everglades, hvor vi gik nogle af de kortere vandreruter på jagt efter alligatorer. Det blev til fire styks og en masse skildpadder, fugle og andre spændende dyr. Vi nåede også lige en tur i Walmart efter solcreme og snacks, og i et shopping outlet, inden vi gik omkuld ved 20.30-tiden.

Se vores liste over de bedste nationalparker i USA her.

På tredjedagen luftede vi igen vores Mustang; denne gang ad Overseas Highway til Key West. Der var næsten tre timers kørsel hver vej, men med vind i håret og en motorvejsbro over vandet ud til de små øer, gjorde det ikke så meget; selvom de fleste amerikanere nok sjældent så en rød Ford Mustang overholde fartgrænserne. Da vi kom til Key West, gik vi en tur rundt i byen og fik taget det obligatoriske ’Southermost Point in America’-billede. På vejen hjem gjorde vi holdt ved en af strandene og ved en gangbro ud over vandet, inden vi sluttede dagen af med en burger på Denny’s.

Dagen efter kørte vi til Miami, hvor vi shoppede på Lincoln Road Mall, gik en tur på South Beach og kørte forbi de pastelfarvede art deco-huse på Ocean Road. Da det stod ned i stænger kortede vi dagen lidt af, og kørte nordpå til Fort Lauderdale, hvor vi havde en enkelt overnatning, inden vi skulle flyve videre derfra til Mexico.

Mexico; Cancun og Isla Mujeres
Da vi landede i Cancun på Yucatanhalvøen i Mexico, tog vi med det samme en bus ind til centrum af byen, hvorfra vi tog en taxa til færgehavnen og derpå en lille færge til øen Isla Mujeres en halv times sejlads fra Cancun.

Cancun er kendt for sine store ressorts og masseturisme, og derfor valgte vi at tage derfra så hurtigt som muligt, hvilket helt sikkert var det rigtige valg. På Isla Mujeres fandt vi nøjagtig, hvad vi ledte efter; afslapning, hyggelige gader, god dykning og fantastiske palmestrande med kridthvidt sand og krystalklart vand.

Find alle vores rejseforslag til Mexico her.

Tulum, Chichen Itza og Cozumel
Vi endte med at bruge seks dage på øen, inden vi rejste videre til Tulum, der ligger ca. to timers kørsel syd for Cancun. Mexico har et overraskende effektivt offentligt transportsystem, og samme dag som vi ankom til Tulum, havde vi derfor også tid til at besøge en af de cenoter, som Yucatanhalvøen også er kendt for.

Chichen Itza er ét af verdens syv vidundere - se hele listen her.

Dagen efter lejede vi cykler og cyklede til Tulumruinerne, som ligger smukt helt ud til kysten. Det var stegende hedt at gå rundt mellem ruinerne, og et dyp i de kølende blå bølger på stranden bagefter var meget tiltrængt og godt.

Den næste dag stod vi tidligt op for at tage bussen til Chichen Itza. Det var en lang køretur med et skifte i Valladolid, men da vi stod foran den kæmpe store mayaruin, var det hele turen værd, og det var meget imponerende at gå rundt i mellem ruinerne og forestille sig livet for længe siden.

Fra Tulum tog vi til øen Cozumel ud fra Playa del Carmen. Cozumel er kendt for at have noget af Mexicos bedste dykning, som vi selvfølgelig skulle ud og prøve af. Det var rigtig godt og fascinerende, og vi havde super god sigtbarhed og svømmede igennem huler og langs en dyb klippevæg. Derudover brugte vi tiden på hotellets tagterasse med pool, og på at undgå de ivrige sælgere på gaden, som på grund af de mange krydstogtskibe, der lægger til havn, var en del mere pågående end dem på Isla Mujeres.

Cuba med krydstogt
Vores tredje destination på turen hed Cuba, hvor vi begyndte med et krydstogt, som vi havde bestilt hjemmefra. Vi ankom til Havana lufthavn lige over midnat, og efter en lang dag med transport og kø i immigrationen, tjekkede vi ind på hotellet. Der var hverken vand i vandhanen, bruseren eller toilettet, og da vi derudover fik indstillet vores vækkeur til at ringe en time for tidligt, fik vi en lidt sur start på turen.

Heldigvis vendte det hele dagen efter, da vi mødte dem vi skulle på krydstogt med og fik taget hul på sejladsen. Grundet bøvl med immigration for den katamaran vi egentlig skulle have sejlet med, fik vi en anden og meget større én, hvilket var super heldigt.

Vi sejlede rundt i mellem øerne i bugten syd for det vestlige Cuba i seks dage, som alle blev brugt på at snorkle, finde gode strande, gå på opdagelse på øerne, læse og slappe af, samt på at hygge med de andre, hvis tilstedeværelse var en god fornyelse efter kun at have været to i ugerne op til.

Se alle vores rejseforslag til Cuba her.

Havana
Da krydstogtet var forbi, tog vi tilbage til Havana, hvor vi fandt et casa particular (lokale der lejer værelser ud), som vi bookede tre nætter hos. Vi brugte en hel dag på at gå byen tynd og tage billeder af alle små gader med bycykler og flotte biler og balkoner. Mens vi gik rundt, mødte vi Bianca og Brenda fra Australien, som vi havde været på krydstogt med, og de gav os deres billet til hop-on-hop-off-bussen, som de ikke skulle bruge mere. Det er nok det hidtil mest turistede, vi har lavet på turen (måske lige bortset fra at få taget billede ved ’bøjen’ i Key West), men det var faktisk ret sjovt og godt at køre rundt og se byen fra oven i den åbne bus.

Dagen efter havde vi tænkt os, at vi ville tage ned til det store marked ved havnen og derefter tage på stranden ved Playa del Este. Da vi kom ned til markedet, var det af en eller anden grund lukket, selvom det stod i guide-bogen, at det var åbent alle hverdage. Samtidig begyndte det at regne, så vi aflyste også vores strandtur. Vi havde derfor ikke så meget at lave, men slog tiden ihjel ved at skrive og sende postkort samt ved at finde et hotel med ordentlig adgang til internet. Vi endte på Havanas nok fineste og dyreste hotel, hvor vi betalte næsten 50 kr. for en times internet, men det var rigtig dejligt lige at få snakket lidt med dem derhjemme.

Viñales
Efter to hele dage i Havana tog vi til Viñales ca. fire timer sydvest for hovedstaden. Her fandt vi igen et casa particular for de tre nætter vi ville bruge i byen. Den første hele dag brugte vi på at tage på en dagstur til Cayo Jutías, som er en lille ø, der ligger lige ud for kysten nord for Viñales. Vi delte en gammel cubansk taxa med et par hollændere, og havde en rigtig dejlig dag på stranden. Dagen efter tog vi ud at ride i dalene omkring Viñales, som er kendt for sine flotte klippeformationer. Vi besøgte en tobaksbonde, en klippehule og nogle forskellige udsigtspunkter, inden vi vendte tilbage til byen. Om eftermiddagen ville vi have taget en bus rundt i området, men den var tilsyneladende brudt sammen, så i stedet tog vi en taxa til de mest vigtige steder.

Herefter gik turen igen tilbage til Havana, hvor vi havde en enkelt overnatning, inden vi tog til Bahamas, hvor vi slappede af ved poolen og nød lidt tiltrængt internet og kontakt med omverdenen. Efter tre nætter på Bahamas tog vi afsked med solen og varmen og fløj mod New York, hvor vi sluttede hele turen af med fire dages sightseeing og juleshopping.

Eventyr i Nord- og Mellemamerika
Eeventyr i Nord- og MellemamerikaEventyr i Nord- og MellemamerikaEeventyr i Nord- og MellemamerikaEventyr i Nord- og MellemamerikaEventyr i Nord- og MellemamerikaEventyr i Nord- og MellemamerikaEeventyr i Nord- og MellemamerikaEventyr i Nord- og MellemamerikaEventyr i Nord- og MellemamerikaEeventyr i Nord- og MellemamerikaEventyr i Nord- og MellemamerikaEventyr i Nord- og MellemamerikaEventyr i Nord- og MellemamerikaEventyr i Nord- og MellemamerikaEventyr i Nord- og MellemamerikaEventyr i Nord- og MellemamerikaEventyr i Nord- og MellemamerikaEventyr i Nord- og Mellemamerika