Søg
Søg
Tag med Jysk Rejsebureau på eventyr i Sydkorea

Disse destinationer vandt danskernes rejsehjerter i 2018

3. januar 2019

Sydkorea, Kina, Nepal, Japan, Østafrika og Stillehavet tiltrak sidste år et stigende antal danske rejsende.

Det viser tal fra Jysk Rejsebureau, der i 2018 solgte mellem 50 og 288 pct. flere rejser til netop disse rejsemål sammenlignet med året før. Ifølge direktøren skyldes den stigende interesse bl.a., at danskerne i højere grad vil opleve noget andet end naboen - eller et helt bestemt tv-program.

Sidste år udforskede et stigende antal danskere Sydkorea, Kina, Nepal og Japan. Det viser tal fra rejsearrangøren Jysk Rejsebureau, der skræddersyer rejser til hele verden. I forbindelse med årets afslutning har de kigget på, hvilke rejsemål der oplevede størst vækst i det forgangne år*. Og årets overraskende højdespringer er faktisk Sydkorea med en vækst på intet mindre end 288 pct. sammenlignet med 2017. Salget af rejser til Kina, Nepal og Japan er vækstet med henholdsvis 94, 90 og 87 pct.

- Det er svært at sige, hvorfor netop Sydkorea vinder frem, men vi kan mærke, at folk i højere grad søger de specielle rejsemål, som naboen ikke også har besøgt. Så det tror jeg er en del af forklaringen - ikke kun for Sydkoreas vedkommende, forklarer direktør i Jysk Rejsebureau, Niels Amstrup, og uddyber:

- I Kina er det især storbyer som Hongkong, Beijing og Shanghai og ikoniske seværdigheder som Den Kinesiske Mur og Den Forbudte By, der lokker - kombineret med varieret natur. Nepal er jo nok verdens flotteste vandredestination og især et hit blandt dem, der søger en aktiv ferie. I Japan trækker både Tokyo, Kyoto, bjergene, strandene og de små lokalsamfund. Japan er et af de lande i Østen, der har været bedst til at bevare sin lokale kultur - samtidig med at de er enormt innovative, forklarer direktøren.

Bjergbestigning og i Beha-familiens fodspor
Efter de asiatiske destinationer øverst på hitlisten følger østafrikanske Kenya og Tanzania, der er vækstet med hhv. 86 og 83 pct. i 2018.

- Østafrika boomer, fordi man her kan få både safari, strandferie og bjergbestigning på enten Mount Kenya eller Kilimanjaro på samme rejse - også hvis man kun har et par uger. Generelt er vandreoplevelser populære - vi har aldrig tidligere arrangeret så mange bjergbestigningsture til Kilimanjaro, som vi har gjort i 2018, afslører Niels Amstrup, der også mener, sjettepladsen på årets hitliste er værd at bemærke:

- Vi har solgt 50 pct. flere rejser til øerne i Stillehavet i 2018. Det tror jeg, vi kan takke familien Beha og tv-programmet Kurs mod fjerne kyster for. Det er en relativt dyr destination, men folk skruer gerne lidt ned for rejseaktiviteten ét år - for så at kunne få en unik rejseoplevelse til Stillehavsøerne året efter, fortæller direktøren og påpeger, at Stillehavet ofte kombineres med oplevelser i Australien, New Zealand eller USA.

Klassikere og kombinationsrejser sælger fortsat bedst
Selvom Asien, Østafrika og Stillehavet er vækstet meget det forgangne år, sælges der fortsat flest rejser til de mere klassiske oversøiske rejsemål. I 2018 var den bedste sælgende destination hos Jysk Rejsebureau USA - efterfulgt af Thailand, Australien, Indonesien og New Zealand.

- USA fortsætter og fortsætter med at vækste og er stadig det mest populære blandt alle vores rejsemål. Men faktisk overgås USA af en anden bestseller: At kombinere flere forskellige lande på samme ferie. Det er dén type rejse, der har solgt allerbedst i 2018 - bedre end nogen destination alene, slutter Niels Amstrup.

*målt på omsætning



Til top
Kontakt os:
Hovednummer (+45) 7020 1915
Nødtelefon - læs mere
Find os på: