WiFi eller NoFi? Det skulle være så sundt at slippe for lyden af mails, der tikker ind, og det skulle være så afslappende at slippe væk fra den evindelige nyheds-malstrøm om naturkatastrofer og håbløse politikere. Men det synes vi danskere ikke - og derfor foretrækker vi at være online på vores ferie, viser ny undersøgelse.
Ideen er god nok: At man på sin ferie slukker computeren og kun bruger telefonen til at tage billeder med. Men for rigtig mange ender denne ellers udmærkede tanke om at være offline med at være en endnu større stressfaktor. For man ved, at bunken af mails vokser – både private og arbejdsrelaterede – for hver dag der går, og det kan derfor være med en knugende frygt for tallet af ulæste mails i inboxen, at man sætter sig i kontorstolen på første arbejdsdag efter ferie. Dertil kommer, at man på en ferie, hvor man er uden for rækkevidde af WiFi, ikke kan følge med på sociale medier og læse nyheder - og den følelse af at være offline virker ikke nødvendigvis afstressende på alle.
WiFi - jubiii
En ny undersøgelse, foretaget af Jysk Rejsebureau, blandt godt 2.000 rejsende mellem 15 år og 75+ bekræfter, at det kun er de færreste, der ikke gerne vil have muligheden for at gå på nettet, når de er på ferie. Blot 7,2 % af kvinderne og 12 % af mændene ønsker at være helt offline og fri for internet på deres ferie. Godt hver femte mand (19,2 %) ønsker at have konstant netadgang under sin ferie, mens dette tal blandt kvinderne er 15 %.
Ikke uden min negleklipper!
Langt de fleste ønsker dog en mellemløsning, hvor man ved, at det er muligt at komme på nettet, når man har behov for det: 63,3 % af mændene og 73,7 procent af kvinderne svarer ja til dette.
Som man måske kunne være fristet til at tro, er det ikke de helt unge mellem 15 og 24, der ikke kan undvære surf og statusopdateringer, når de er på ferie, nej, undersøgelsen viser, at ønsket om at være 100 % online på ferien faktisk er mere udbredt blandt de 25 til 64-årige mænd og - for kvindernes vedkommende - aldersgruppen 35 til 44 år. Blandt aldersgruppen mellem 15 og 24 år svarer 80 % af de unge kvinder, at de godt kan lide at vide, at de kan komme på nettet, når de har lyst til det. For de unge mænd i samme aldersgruppe svarer 75,3 % også ja til dette.
Og en anden del af samme undersøgelse foretaget af Jysk Rejsebureau, tyder på, at det ikke er de unge, der absolut skal stoppe computer og tablets ned i ferietasken. De rejsende blev spurgt om, hvad de aldrig drager af sted uden, og her svarer hele 40,4 % af de 55 til 64-årige mænd, at de aldrig rejser uden deres laptop eller tablet – dette tal ligger kun mellem 10,4 % og 22,9 % for kvinderne mellem 15 og 74 år. Kvinderne vil så til gengæld nødigt undvære deres smartphones. Mellem 37,7 og 47,2 % af kvinderne mellem 15 og 74 tager ikke af sted uden deres smartphones, som for mange kan dække det meste basale behov for at tjekke mails, være på facebook og læse nyheder. For mændene er tallet i samme aldersgrupper mellem 35 og 48,1 procent.
Noget tyder på, at når danskerne tager på ferie, så er det ikke kun lyden af bølger og blæst i en palmetop, der får dem til at slappe af. Et lille pling fra en besked eller susen fra en sendt mail skal også helst være en del af lydtapetet, når danskeren anno 2013 drager på ferie.
Og tilbage til negleklipperen: Med 34,5 % måtte den se sig slået ned på femtepladsen på listen over uundværlige rejsegadgets. Den altoverskyggende vinder var såmænd solbrillen med hele 61 %.
Ideen er god nok: At man på sin ferie slukker computeren og kun bruger telefonen til at tage billeder med. Men for rigtig mange ender denne ellers udmærkede tanke om at være offline med at være en endnu større stressfaktor. For man ved, at bunken af mails vokser – både private og arbejdsrelaterede – for hver dag der går, og det kan derfor være med en knugende frygt for tallet af ulæste mails i inboxen, at man sætter sig i kontorstolen på første arbejdsdag efter ferie. Dertil kommer, at man på en ferie, hvor man er uden for rækkevidde af WiFi, ikke kan følge med på sociale medier og læse nyheder - og den følelse af at være offline virker ikke nødvendigvis afstressende på alle.
WiFi - jubiii
En ny undersøgelse, foretaget af Jysk Rejsebureau, blandt godt 2.000 rejsende mellem 15 år og 75+ bekræfter, at det kun er de færreste, der ikke gerne vil have muligheden for at gå på nettet, når de er på ferie. Blot 7,2 % af kvinderne og 12 % af mændene ønsker at være helt offline og fri for internet på deres ferie. Godt hver femte mand (19,2 %) ønsker at have konstant netadgang under sin ferie, mens dette tal blandt kvinderne er 15 %.
Ikke uden min negleklipper!
Langt de fleste ønsker dog en mellemløsning, hvor man ved, at det er muligt at komme på nettet, når man har behov for det: 63,3 % af mændene og 73,7 procent af kvinderne svarer ja til dette.
Som man måske kunne være fristet til at tro, er det ikke de helt unge mellem 15 og 24, der ikke kan undvære surf og statusopdateringer, når de er på ferie, nej, undersøgelsen viser, at ønsket om at være 100 % online på ferien faktisk er mere udbredt blandt de 25 til 64-årige mænd og - for kvindernes vedkommende - aldersgruppen 35 til 44 år. Blandt aldersgruppen mellem 15 og 24 år svarer 80 % af de unge kvinder, at de godt kan lide at vide, at de kan komme på nettet, når de har lyst til det. For de unge mænd i samme aldersgruppe svarer 75,3 % også ja til dette.
Og en anden del af samme undersøgelse foretaget af Jysk Rejsebureau, tyder på, at det ikke er de unge, der absolut skal stoppe computer og tablets ned i ferietasken. De rejsende blev spurgt om, hvad de aldrig drager af sted uden, og her svarer hele 40,4 % af de 55 til 64-årige mænd, at de aldrig rejser uden deres laptop eller tablet – dette tal ligger kun mellem 10,4 % og 22,9 % for kvinderne mellem 15 og 74 år. Kvinderne vil så til gengæld nødigt undvære deres smartphones. Mellem 37,7 og 47,2 % af kvinderne mellem 15 og 74 tager ikke af sted uden deres smartphones, som for mange kan dække det meste basale behov for at tjekke mails, være på facebook og læse nyheder. For mændene er tallet i samme aldersgrupper mellem 35 og 48,1 procent.
Noget tyder på, at når danskerne tager på ferie, så er det ikke kun lyden af bølger og blæst i en palmetop, der får dem til at slappe af. Et lille pling fra en besked eller susen fra en sendt mail skal også helst være en del af lydtapetet, når danskeren anno 2013 drager på ferie.
Og tilbage til negleklipperen: Med 34,5 % måtte den se sig slået ned på femtepladsen på listen over uundværlige rejsegadgets. Den altoverskyggende vinder var såmænd solbrillen med hele 61 %.
