Søg
Everest Base Camp med Jysk Rejsebureau

Q & A med Michael Andreasen

21. september 2016

Vi har spurgt rejseleder på Everest Base Camp (og Kilimanjaro) trekkene om de fysiske og psykiske forberedelser til en sådan tur, hvad der gemmer sig i hans rygsæk og et par grunde til hvorfor netop du skal tage med!

Første rejse er i november 2015 og anden rejse i foråret 2016.

Q:Kort om dig – hvad laver du til daglig, rejseerfaring, erfaring med Nepal og trekking fra tidligere?

A: Jeg er en ung gut på 42 år. Privat bor jeg sammen med min kæreste Henriette og vores labrador, der hedder Henning. Til dagligt arbejder jeg som rejsekonsulent i gruppeafdelingen hos Jysk Rejsebureau, hvor jeg har været i ca. 2,5 år, og før det, har jeg gjort karriere i detailhandlen.

Jeg har rejst i mange lande og mine favoritter er:
De altid fede roadtrips i USA, trekking i fantastiske Nepal, Argentinas smukke natur i syd og Iguazu-vandfaldene i nord, fantastiske Borneo med næseaber, skildpadder og orangutang, det spændende Angkor Wat i Cambodia, køre på hundeslæde i Grønland, det flotte Halong Bay i Vietnam, ø-hop i en sejlbåd i det sydlige Caribien, Maya kultur i Mexico, surfing i Nicaragua, det altid fantastiske Thailand, det meget autentiske Cuba og at køre på snescooter på en glacier i Island.

Jeg var i Nepal for nogle år siden på en gruppetur med Jysk Rejsebureau, hvor turen gik til Annapurna Base Camp. Og i november 2015 var jeg rejseleder på en af Jysk Rejsebureaus ture til Everest Base Camp.

Vi startede naturligvis i den levende hovedstad Kathmandu. Det er noget af en kontrast at komme fra vores del af verden og til Nepal. Det virker kaotisk og uden nogen form for systemer. I Kathmandu så vi bla. Durban Square, Pashupatinath som er et af Nepals helligste hindutempler, Bhaktapurs historiske bymidte og Thamel.

Herefter fløj vi til Pokhara, hvor trekket startede lidt uden for. Det er en mega flot tur, og man bliver belønnet med de smukkeste udsigter og bjerge over 8.000 m. Udover Base Camp og Annapurna i Nepal, har jeg været på toppen af Kilimanjaro, på toppen af Mt. Kinabalu, Sydøstasiens højeste bjerg på Borneo og trekket i det smukke syd Argentina.

Q: Hvordan forbereder du dig på en rejse som denne – hvad kræver det at skulle være rejseleder for en gruppe, der skal yde noget relativt hårdt i små tre uger?

A: Jeg havde sagt til mig selv, at for det skulle blive en god tur, skulle jeg være i god form. Det var super vigtigt for mig, at jeg har et godt overskud på stierne, til at kunne være der for de andre i gruppen. Jo bedre form jeg selv var i, jo mere overskud ville jeg have. Det er en hård tur, hvor det både er varmt, men også rigtig koldt.

Fysisk træning: Det er jo ikke rigtigt muligt, at træne i høje bjerge i Danmark, og man burde nok finde den højeste bygning i sin by, og så gå op og ned af trapperne 4-5 gange dagligt.
Jeg tager trapperne hver gang jeg kan komme til det, og det hjælper alt sammen. Jeg har gik en masse kilometer i de "danske bjerge" på Djursland hvor jeg bor, og jeg gik i mine støvler og med en rygsæk med ca. 18 kg.

På den måde blev støvlerne gået ordentligt til, og jeg vænnedet min krop til at gå med mange kilo. På selve trekket i Nepal, gik jeg med ca. 5-7 kg. Jeg startede ca. to mdr. før rejsen med at gå, og gik så i ca. 2 timer 3-4 gange om ugen. I mellemtiden styrketrænede og cyklede jeg også for at få pulsen op.

Psykisk træning: Jeg har hver gang forberedt mig ved at se en masse klip på YouTube omkring trekket både til Everset Base Camp og også da jeg gik Kilimanjaro, ligesom jeg har læst en del fakta og information om hhv. Everest/Nepal og Kilimanjaro/Tanzania. Forud for en tur forbereder jeg mig på, at der nok vil være en del spørgsmål fra gruppen, og jeg vil have det godt med, at kunne give dem de rigtige svar.

Jeg skulle have været udstationeret på vores kontor i Kathmandu fra september - december.2015, men pga. de to jordskælv der var i det forår og den deraf manglende efterspørgsel på rejser til Nepal, blev min udstationering aflyst. Heldigvis blev vores trek til Everest Base Camp i efteråret 2015 alligevel til noget, og jeg fik den fantastiske mulighed for at være dansk rejseleder på turen.

Jeg havde forberedt mig på, at det blev en hård tur og at jeg skulle "være på" hele tiden. Og jeg vidste, at det ikke altid er alle der kommer med hele vejen til Everset Base Camp, så min rolle ville også være, at kigge efter hvordan de enkelt i gruppen havde det. Selvom man er 2 meter høj og er i den bedste form, kan man blive ramt af højdesyge. Derfor var det naturligvis et emne, vi talte om derude. Jo mere ærlig man er omkring hvordan man har det, jo nemmere vil det være at kunne gøre noget ved det her og nu.

Heldigvis var der også Nepalisiske sherpaer med, som er uddannede i højdesyge, og hvad man skal gøre, for at få størst chance for at komme helt op til Everset Base Camp!

Inden turen følte jeg mig i super form og psysisk velforberedt – så jeg glædede mig egentlig bare helt vildt. Og det endte med at blive en fantastisk tur, hvor alle i gruppen kom med til Everest Base Camp!

Q: Hvad har du ALTID med i din rygsæk på en rejse som denne?

A: Jeg har altid flg. med:
Kamera, solbriller, pandelampe, solcreme, toiletpapir, håndsprit, mindst 500USD, en lille førstehjælpstaske med bl.a. hovedpinepiller, sandaler som jeg har på om aftenen efter dagens trek, dagbog, ipod/iphone til musik, små chokoladebarer.

Ud over det, har jeg naturligvis en masse forskelligt praktisk tøj, som jeg kan tage på efter "lag på lag" princippet. Alt er pakket ind i plastikposer, eller andre vandtætte poser/tasker.

Q: Hvad er dit bedste tip, hvis man overvejer at tage på et trek som dette?

A: Gør det!

Alle kan tage en tur som denne. For mig handler det hele om indstillingen og den psykiske forberedelse. Alle kan træne sig til denne tur, men hvis man bliver sur og negativ, lige så snart ens fødder blive ømme eller benmusklerne gør ondt, så skal man nok ikke tage denne tur. Alt bliver nemmere, hvis man har en positiv indstilling, for det kommer til at gøre ondt på forskellige tidspunkter på denne tur.

Man kan sagtens tage på en tur som denne alene, da man kommer til at lære de andre i gruppen at kende. Vi har endnu ikke sendt en gruppe af sted til Everset Base Camp, hvor der ikke har været mindst tre single rejsende. Hvis man er flere, der tager af sted sammen, kan man jo gå og opmuntre hinanden.

Belønningerne på et trek som dette, får man hver dag, da udsigterne til de smukkeste bjerge og den friske luft er helt fantastisk.